Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Elektronica, Zenders, Ontvangers en Regelaars

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Berichtdoor Roel » do dec 18, 2008 12:47 pm

Review Spektrum DX3S met telemetrie

Key Features

Integrated telemetry with graphically depicted gauges on transmitter*
Monitor your engine or motor’s operating temperature in either Fahrenheit or Celsius
Never let a low battery stop you in your tracks – the DX3S and integrated telemetry lets you watch over your receiver pack’s voltage to keep you in the running
Keep tabs on your engine’s operating range-safe high-rev operation
Includes SR3300T 3-channel receiver with built-in telemetry
Includes free bonus SR300 3-channel DSM sport receiver
Rolling selector user interface for fast, easy programming and setup
10-model memory
10-character model naming
3 grip sizes (small, medium, large)
ModelMatch
Expert and standard modes
Digital trims
Throttle Punch
Steering dual rate
Travel adjust
Servo reverse
Sub trims
Exponential
3-timer functions
Aux channel mixing
Telemetry alerts
Buzzer adjustments - high, low & off
Screen contrast
Transmitter battery alert
Right hand configuration (only)


Impressie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De display:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bekabeling en sensoren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Monteren telemetrie:

Het aansluiten van de telemetrie, de toerental opnemer op de kopplingsklok en de temperatuur sensor gemonteerd bij de uitlaatpoort:

Gemonteerd boven de koppelingsklok :
Afbeelding


Er is niet veel ruimte tussen de kopplingsklok en de bevestigingsboutjes :???:
maar voldoende:
Afbeelding


De merkstreep voor de opnemer op de koppelingsklok:
Afbeelding


Alle kabels en ontvanger in de ontvangerbox:
Afbeelding


De ontvanger is "gebonden" met de zender brandt er een gele led:
Afbeelding


De opnemer voor het toerental goed is gemonteerd , kan je dit zien ,als elke keer het merkstreepje erlangs komt ,dmv een groene led aan de zijkant van de ontvanger :
Afbeelding


Als laatste de temperatuur sensor gemonteerd bij de uitlaat poort:
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Duidelijk afleesbaar de ontvangeraccu spanning, toerental en temperatuur, ook is te zien het ontvangst-signaal van de telemetrie, en de spanning van de zenderaccu(4x penlights AA)

De eerste test: De auto met de motor uit (koud) laten staan om de temperatuur te testen .....15 C

Afbeelding

Afbeelding

Daarna een paar keer aan de koppelingsklok gedraaid, helaas vindt ik het aangebrachte stickertje niet de meest betrouwbare oplossing, dus maar de boor gepakt en voorzichtig een klein putje , ten hoogte van de RPM sensor, in de klok geboord, daarna steeds voorzichtig verder gegaan tot dat er een put zichtbaar is van ongeveer 3mm,

Afbeelding

tevens twee filmpjes gemaakt, bij het eerst filmpje was het aangebrachte putje te klein, was resulteerde in het af en toe wegvallen van de meeting,

[123video]425240[/123video]

het tweede filmpje laat de verbetering zien .....

[123video]425239[/123video]

De temperatuur is goed te zien, dit is gemeten met een draaiende motor en af en toe verhoogd toerental, maar geeft wel hoop dat het redelijk actueel is,(weet het bijna zeker , heb twee keer m'n hand redelijk verbrandt op de cilinder :oops: )
De temperatuur sensor zit tussen de koelribben van de cilinder en het hitteschild geklemd en naast de uitlaatpoort.


conclusie:

Dit een leuke zender met ingebouwde telemetrie, echter is de deze niet nauwkeurig mbt de snelheid cq toeren, de manier van meten geeft naar mijn idee een te grote meetfout, ook het gebruiken van de functie om afgelegde kilometers per uur is vrij onnauwkeurig, beter is dit te meten met bv een lasergun.Ik denk dat je tijdens het rijden niet of nauwelijks op het display gaat kijken hoe hard de auto nu rijdt of hoeveel toeren er worden gemaakt.

De temperatuur meting is ook leuk, maar ook hier zit een meetfout in van ongeveer 10-15% bovendien moet je goed weten welke temperatuur de motor moet hebben voor optimale prestaties, en ook hier geldt dat je dan ook regelmatig op het scherm moet kijken tijdens het rijden,kortom het is leuk dat het ingebouwd zit en dat het mogelijk is zonder te veel extra electronica in de auto, maar geeft globaal de waarde's aan , niet meer of minder.

De zender op zich ,ligt lekker in de hand en met de bijgeleverde verwisselbare "grip" is het naar ieder zijn hand te zetten voor de beste grip, echter veel verschil tussen de verschillende "grips" heb ik niet gemerkt.
Het display is goed af te lezen en de verschillende functies zijn overzichtelijk en makkelijk in te stellen, ook het bladeren door de menu's gaat met 1 groot scroll wiel, wat tevens de "enter" knop is.
Jammer is dat de zender alleen voor rechtshandig is(stuur functie) en dat het derde kanaal niet is te mixen met bv het gas/rem kanaal, maar "vast" zit op de stuur functie, wat wel handig is als je bv een dubbele stuur servo gebruikt, echter zijn dan de instel mogelijkheden te veel, en kan je in het slechtse geval de stuur servo's tegen elkaar in laten draaien, wat desastreus is voor de servo's.En de kabeltjes van de sensoren zijn aan de korte kant .

Misschien dat deze zender beter te gebruiken is in de 1:10 of 1:8 schaal met de nitro motoren ivm de telemetrie, en ideaal is deze zender voor de "rock-climbing" waarbij je de achterkant en de voorkant bestuurd met aparte servo's.

Kortom een leuke zender met ingebouwde telemetrie en overzichtelijk menu , en compacte ontvangers, echter geeft de telemetrie een "oppervlakkige" meeting.

Voordelen:
- Compact licht design
- goed afleesbaar en instelbaar menu
- zuinig met het accu gebruik
- telemetrie ingebouwd
- diverse instelling van de kanalen
- compacte bouw telemetrieonvanger

Nadelen:
- alleen voor rechtshandig
- derde kanaal vast gemixt met de stuurservo
- kabels telemetrie sensoren aan de korte kant
- onnauwkeurige meeting van de temperatuur/toeren cq snelheid
- "goedkope" uitstraling. ongetwijfeld smaken verschillen.

Geschreven door: Q
Velle est posse

Gebruikersavatar
gied1972
Al langer hier
Al langer hier
Berichten: 286
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 8:08 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Merk: Sprinter
Type: RC-72
Zenderset: Spektrum DX3S
Frequentie: Spektrum
Website: bigscalelimburg.nl
Locatie: Haelen
Contacteer:

Re: Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Berichtdoor gied1972 » za dec 20, 2008 8:00 pm

mooie zender, heb ik vanmorgen ook gekocht. :mrgreen:

grtz. Gied
Afbeelding
Wat niemand kan, kan ik ook

huppy

Re: Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Berichtdoor huppy » vr dec 26, 2008 1:39 pm

die toerental sensor moet toch op de koppeling staan en niet op het koppelingshuis want zo krijg je toch alleen een meting boven de 6000toeren is niet de bedoeling van toerental denk ik

Gebruikersavatar
gied1972
Al langer hier
Al langer hier
Berichten: 286
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 8:08 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Merk: Sprinter
Type: RC-72
Zenderset: Spektrum DX3S
Frequentie: Spektrum
Website: bigscalelimburg.nl
Locatie: Haelen
Contacteer:

Re: Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Berichtdoor gied1972 » vr dec 26, 2008 1:55 pm

huppy schreef:die toerental sensor moet toch op de koppeling staan en niet op het koppelingshuis want zo krijg je toch alleen een meting boven de 6000toeren is niet de bedoeling van toerental denk ik
ja daar zou die idd moeten zitten, maar waar bevestig je hem??
heb jij hem daar al gemonteerd? kun je daar dan een foto van plaatsen aub

grtz. Gied
Afbeelding
Wat niemand kan, kan ik ook

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Berichtdoor jaeneke » vr dec 26, 2008 8:18 pm

ik heb ook geprobeerd om de toerental sensor ergens anders te plaatsen maar bij een zenoah is dat nog niet zo simpel heb ik al zelf ondervonden, simpelste plaats was de koppelingsklok...

iig de review van Q is goed maar hij vergeet er wel bij te vermelden dat je de waardes die de sensoren doorgeven misschien niet het accuraatst zijn op een 2T motor maar ze geven je wel een idee wat de motor aan het doen is ook al heb je geen tijd om op je scherm te kijken.
daarmee bedoel ik dan dat je de MAX waardes kan instellen van toerental/temperatuur/ontv. accu en je gewaarschuwd word als hij over die waardes gaat dmv een trilsignaal in de zender.

daarvoor doe ik het toch, dat je nog op tijd gewaarschuwd kan worden als er iets drastisch fout moest gaan...
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Q
Senior gebruiker
Senior gebruiker
Berichten: 1596
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
Land: nl
Zenderset: spektrum
Website: www.dieludolfs.de
Locatie: nergens

Re: Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Berichtdoor Q » vr dec 26, 2008 8:52 pm

jaeneke schreef: iig de review van Q is goed maar hij vergeet er wel bij te vermelden dat je de waardes die de sensoren doorgeven misschien niet het accuraatst zijn op een 2T motor maar ze geven je wel een idee wat de motor aan het doen is ook al heb je geen tijd om op je scherm te kijken.
als je goed leest in de plus en min punten staat dit er wel degelijk bij.
jaeneke schreef: daarmee bedoel ik dan dat je de MAX waardes kan instellen van toerental/temperatuur/ontv. accu en je gewaarschuwd word als hij over die waardes gaat dmv een trilsignaal in de zender.
daarvoor doe ik het toch, dat je nog op tijd gewaarschuwd kan worden als er iets drastisch fout moest gaan...
het instellen van een alarm voorals er iets mis is met bv de temperatuur of toerental of battery spanning is wel handig en is ook een handig hulpmiddel, omdat de gegeven waarde's van de temperatuur en toeren/snelheid niet accuraat zijn, moet je de maximale toeren en temperatuur ook zodanig in stellen, echter het is een hulp middel, ik denk dat je het beste kan kijken naar de motor hoe hij zich gedraagt in het oppakken van toeren ect.Bovendien heeft een goed afgestelde motor met een goed ingeoliéd luchtfilter en dito brandstof mix geen afstelling meer nodig en zal de temperatuur altijd juist zijn.(mijn ervaring)

Nogmaals de telemetrie is een hulp middel ,en het enige wat van belang is de motor temperatuur......
huppy schreef:die toerental sensor moet toch op de koppeling staan en niet op het koppelingshuis want zo krijg je toch alleen een meting boven de 6000toeren is niet de bedoeling van toerental denk ik
klopt van de positie van de toerental sensor, alleen zal dat op een bigscale moeilijk worden,maar als je sensor monteert op de koppelingsklok, en je weet bij welk toerental de koppeling aangrijpt, is het een kwestie van optellen ;) ,maar wil je het gaan gebruiken voor de snelheid is dit wel een juiste positie, maar daar kan je ook bv.je differentieel huis of tussenas voor gebruiken......

:cool:

Gebruikersavatar
petter
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 159
Lid geworden op: wo okt 17, 2007 12:17 pm
Merk: FG/Carson
Type: Formule 1/Attack
Zenderset: Nomadio React
Frequentie: 2,4Ghz
Club: Baanbrekers/VRCP
Locatie: Hoogerheide

Re: Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Berichtdoor petter » zo dec 28, 2008 9:14 pm

Is het niet mogelijk om de sensor voor het meten van het toerental op het vliegwiel te plaatsen, bijvoorbeeld in de buurt van de onstekingsspoel? Dan heb je wel en redelijk acurate meting van het toerental.
De zwakkere wachten hun kansen af, de sterkere grijpen hun kansen maar de wijzere creëren hun eigen kansen.

Gebruikersavatar
Q
Senior gebruiker
Senior gebruiker
Berichten: 1596
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:57 am
Land: nl
Zenderset: spektrum
Website: www.dieludolfs.de
Locatie: nergens

Re: Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Berichtdoor Q » zo dec 28, 2008 9:25 pm

petter schreef:Is het niet mogelijk om de sensor voor het meten van het toerental op het vliegwiel te plaatsen, bijvoorbeeld in de buurt van de onstekingsspoel? Dan heb je wel en redelijk acurate meting van het toerental.
nee, dit is een optische sensor,zal je dus een hele rare meeting krijgen, zoals 50km/u in stilstand,de positie is wel aardig bedacht
:cool:

Gebruikersavatar
Mijnheer Rob
Stamgast
Stamgast
Berichten: 792
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 9:40 pm
Merk: FG/Technokit/Hormann
Type: Marder/EXS/HT2
Zenderset: XR6 - 3PM
Frequentie: 50
Locatie: Aarle-Rixtel
Contacteer:

Re: Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Berichtdoor Mijnheer Rob » za jan 31, 2009 11:13 pm

Even een vraagje over deze opmerking:
- derde kanaal vast gemixt met de stuurservo


Ik citeer even pitstop:
3 volledig instelbare, functionele kanalen, met een veelvoud aan, (bruikbare), (mix), instellingen
Ik gebruik bij m'n onroad derde kanaal voor m'n remmen (zo kan ik via zender voorremmen en achterremmen afstellen, los van elkaar). Kan dit NIET met de DX3S of heb ik het verkeerd begrepen ??? :-k
Afbeelding
In m'n bigscale garage: Marder Race, Technokit EXS superlight & Hörmann HT2

Gebruikersavatar
Bernie
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 5043
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
Land: Ollanda
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Multiplex
Type: FPV EZ*
Zenderset: Futuba FF-9
Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
Club: Wildvlieger
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Review Spektrum DX3S met telemetrie (geschreven door Q)

Berichtdoor Bernie » zo feb 01, 2009 12:13 am

Mijnheer Rob schreef:Even een vraagje over deze opmerking:
- derde kanaal vast gemixt met de stuurservo


Ik citeer even pitstop:
3 volledig instelbare, functionele kanalen, met een veelvoud aan, (bruikbare), (mix), instellingen
Ik gebruik bij m'n onroad derde kanaal voor m'n remmen (zo kan ik via zender voorremmen en achterremmen afstellen, los van elkaar). Kan dit NIET met de DX3S of heb ik het verkeerd begrepen ??? :-k
Heb je idd goed begrepen ;) .
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet :mrgreen: .
Vliegfilmpjes


Terug naar “Elektronica, Zenders, Ontvangers en Regelaars”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten