[Bouwtip] Motor revisie Zenoah

De "Tutorials" sectie en "Frequently Asked Questions" Antwoorden is mogelijk, Een topic kan alleen gestart worden door een Mod of Admin. Heb je zelf een F.A.Q. PB ons dan dan plaatsen wij hem erbij

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

[Bouwtip] Motor revisie Zenoah

Berichtdoor Roel » do apr 24, 2008 5:05 pm

Omdat mijn standaard Zenoah toch al aardig wat liters gedraait heeft was het tijd voor een grote revisie.
Vooral omdat de uitgaande as een klein beetje speling heeft.

Onderstaand is een bouwverslag zoals ik ze reviseer. Wellicht dat een beginnende rijders er zijn voordeel mee kan doen:

De spullen die besteld heb:
Afbeelding
- Twee lagers;
- oliekeerringen;
- zuigerveer;
- carterpakking;
- voetpakking;
- pakkingen voor de isolator en carburatuer.

Afbeelding
De beschermkappen zijn losgedraaid en verwijderd. Ik gebruik een zuigerstopper om het vliegwiel los te draaien. De zuigerstopper blokkeerd de beweging van de zuiger waardoor de bout van het vliegwiel relatief makkelijk los te draaien is.

Afbeelding
Voor het verwijderen van het vliegwiel zijn er twee boutgaten aangebracht. Door de M6 bouten rustig een voor een in te draaien komt het vliegwiel los van de as. Met het gebruik van een poellietrekker bestaat de kans dat het vliegwiel breekt.
Als het vliegwiel verwijderd is kun je met een schroevendraaier de metalen spie eruit wippen. Zonder de spie kun je de krukas niet uit het cartner krijgen.

Afbeelding
De motor geheel gedemonteerd. Het is altijd goed om even te controleren of de cilinder krasvrij is. Aan de bovenkant aan de uitlaatpoort zijde beginnen vaak de eerste krassen. Als je met een vinger op het dode punt van de zuiger krassen voelt dan is het verstandig om een nieuwe cilinderset te kopen.

Afbeelding
De oude lagers en oliekeerringen tik ik eruit d.m.v. een dop uit een doppenset. Let op in het kleinste karterhelft zit een zekeringsring waarop het lager rust.

Afbeelding
De gehele motor schoongemaakt. Het in elkaar zetten kan beginnen.

Afbeelding
Ik leg de lagers altijd een nacht in de vriezer. Natuurlijk in een plastic zakje om het vocht buiten te houden.
Door de kou krimt het metaal. De carterhelft verwarm ik met een brander rustig tot een 70 graden. Het carterhelft zet uit.

Afbeelding
Door het krimpen en uitzetten valt eigenlijk het lager al in de sparing. Anders is een heel klein tikje met een dop 21 mm van een doppenset al voldoen. Let op, je moet hier geen geweld gaan gebruiken anders beschadigd het lager.
Denk eraan dat je bij het kleine carterhelft weer de zekeringsring terug plaatst.

Afbeelding
Als het carter weer is afgekoeld tik ik heel rustig de oliekeerring op zijn plek.
Voordat ik de as weer door de oliekeerring steeks smeer ik de binnenkant van de keerring een beetje in met wat vet.

Afbeelding
De zuiger zit weer op de krukas (denk eraan dat het pijtje op de zuiger naar de uitlaatpoort moet wijzen). Natuurlijk de nieuwe zuigerveer erop gemonteerd. en de carterhelften tegen elkaar gemonteerd. Denk aan het kleine ringetje die op de as zit aan de kant van het vliegwiel. De pakkingen smeer ik altijd in met wat silicone kit. De kit is eingenlijk bedoeld om tegelvoegen te kitten. Ik heb hem ooit gekregen van een motortuner maar het werkt prima.
Ik doe altijd wat tweetackt olie op de lagers. Dan zijn ze bij de eerste draaiminuten ook volledig gesmeerd.

Afbeelding
Voor het monteren van het vliegwiel moet je eerst de spie terug plaatsen in de sparing op de as. Het makkelijks gaat het met een waterpomptang. Voor het aandraaien van de bout voor het vliegwiel gebruik ik weer de zuigerstopper.

Afbeelding
Afbeelding
Voor het afstellen van de ontsteking gebruik ik altijd het kopkaartje van FG-verpakkings materiaal. Dit heeft toevallig de juiste dikte. Kaartje ertussen, de ontsteking erop zetten en vast draaien. Let wel op dat je het vliegwiel in de bovenste stand zet.

Afbeelding
De bescherm kappen weer gemonteerd en de motor is weer klaar.
Velle est posse

Gebruikersavatar
Kristiaan
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 632
Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
Land: Nederland
Provincie: Zeeland
Merk: Hörmann
Type: TK10
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: DSM
Club: MRCE
Locatie: Oost-Souburg

Re: [Bouwtip] Motor revisie

Berichtdoor Kristiaan » do apr 24, 2008 5:25 pm

Netjes Roel, ik ga binnenkort ook mijn 2e motor herbouwen.
Was toch niet helemaal goed in Den Helder... :roll: ;)

Maar dat met die krukaslagers, ik snap niet dat dat zo makkelijk gaat bij jou hoor ik had namelijk ook de lagers een nacht in de vriezer gedaan en de carterhelften in de oven op 160 graden(had geen brander) maar ze vielen er dus niet ff in zeg maar.... :mrgreen:


Kris
Afbeelding
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: [Bouwtip] Motor revisie

Berichtdoor Roel » do apr 24, 2008 5:46 pm

Hey Kris,

In Den Helder had je inderdaad een pakkings probleem, hij bubbelde een beetje. #-o

Ik kan niet zeggen dat ik honderden moteren heb gereviseerd. Maar misschien is het toevallig dat het bij mij wel lukte.
Ik had de tip ergens gelezen en bij mij werkte het prima. Of hij valt eral in als ik hem met een tangtje erin leg of een heel klein tikje is voldoende. Ik heb wel de standaard zenoah lagers gebruikt. Misschien dat het daar aan ligt.

mmzlls Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
marder-jay
Niet weg te slaan
Niet weg te slaan
Berichten: 1149
Lid geworden op: zo okt 07, 2007 12:54 pm
Merk: FG
Zenderset: futuba 3pk-s black
Frequentie: spektrumDX3S

Re: [Bouwtip] Motor revisie

Berichtdoor marder-jay » do apr 24, 2008 5:50 pm

Goede uitleg Roel.

Helaas is een moter reviseren niks voor mij ik denk dat ik daar nog een beetje teklein voor ben(en dat hoeft gelukkig ook niet want heb pas een nieuwe moter)


Maar nogmaals supere goedeuiteg
Hormann ht2 re 23cc RN fatpower SX
Fg sportsline 23cc

Gebruikersavatar
rataplan
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 151
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 7:55 pm
Merk: FG
Type: monster / stadium
Zenderset: futuba
Locatie: belgie ( antwerpen )

Re: [Bouwtip] Motor revisie

Berichtdoor rataplan » do apr 24, 2008 5:56 pm

idd handig

zeker de ontsteking tip

dat moet ik is gaan veranderen want dan staat die bij mij fout

wat kan dat juist doen als die niet helemaal juist staat

heb er nog ni zo mee gereden

maar dan weet ik wat er eventueel zou kunnen gebeuren
Afbeelding

Gebruikersavatar
outlaw666
Al langer hier
Al langer hier
Berichten: 413
Lid geworden op: za mar 31, 2007 7:42 pm
Land: nederland
Provincie: Noord-Brabant
Merk: m03 R en top
Zenderset: 3pk
Frequentie: spectrum
Locatie: vlijmen

Re: [Bouwtip] Motor revisie Zenoah

Berichtdoor outlaw666 » do apr 24, 2008 10:22 pm

zozo roel nu kan ik ook een moter uit elkaar halen en in elkaar zetten :---) :---)


nee hoor maat mooi verslag zo
traxxas rustler vxl is best snel

Gebruikersavatar
rataplan
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 151
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 7:55 pm
Merk: FG
Type: monster / stadium
Zenderset: futuba
Locatie: belgie ( antwerpen )

Re: [Bouwtip] Motor revisie Zenoah

Berichtdoor rataplan » vr apr 25, 2008 5:39 pm

dus zo is het goed dan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maar wat als dat ding verkeerd staat
wat doet dat dan juist ???
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: [Bouwtip] Motor revisie Zenoah

Berichtdoor Roel » ma apr 28, 2008 2:38 pm

rataplan schreef: maar wat als dat ding verkeerd staat
wat doet dat dan juist ???
Als hij verkeerd staat afgesteld vonkt de bougi op het verkeerde moment. Dan loopt de motor niet of een stuk slechter.

mzzlllsss Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: [Bouwtip] Motor revisie Zenoah

Berichtdoor RonW » wo jul 09, 2008 11:08 pm

Zeer mooi verslag!

Maar er vallen mij 2 dingen op.

1.
Op de foto zie ik de nieuwe lagers al in de carterhelften zitten, alleen hebben deze geen aangeslepen radius zoals de originele lagers wel hebben.
Dit betekend dat de lagers die nu in het carter zitten niet ver genoeg op de krukas kunnen worden geschoven.
Dit betekend dat er spanning op de lagers zit als het carter weer dicht is.
Om het echt goed te doen, zoals tuners het ook doen is het beste om een zijdelingse speling op de krukas in te bouwen van minimaal 0,5mm.
Als de motor warm wordt dan zet de krukas uit waarbij de zijdelingse speling verdwijnt.
Zo krijg je een lichter en mooier draaiend blokje, met iets meer vermogen boven in toeren als hij warm is.
Als de lagers onder spanning in het carter zitten, zullen ze niet lang meegaan werd mij verteld.

2.
Een zuigerstopper wordt ten strengste afgeraden, hiermee kun je je krukas uit balance brengen.
Het mooiste is om de krukas te laten balanceren voordat hij weer wordt gemonteerd.
Maar dat kan alleen bij een tuner, dus valt helaas voor de meeste van ons niet te doen.

Nog een tip!
Voor een ieder,,,,
Bij montage van de 2 carterdelen met de carterpakking steekt er vaak een gedeelte boven de cilindervoet uit.
Deze kun je makelijk met een goed hobby mesje even afvlakken, zo sluit de voetpakking van de cilinder mooier aan op het Carter.

Het probleem met de lagers zonder radius, heb ik opgelost door het carterdeel met de borgclip in de draaibank aan te passen.
Ik heb de uitsparing voor deze borgclip iets verder naar buiten gebracht.
En heb nu met C3 lagers precies een zijdelingse speling van 0,5mm

Verbeter me als ik iets niet goed zeg,,,,, ik ben ook maar een mens!!
Laatst gewijzigd door RonW op za jun 18, 2011 12:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: [Bouwtip] Motor revisie Zenoah

Berichtdoor RonW » wo jul 09, 2008 11:22 pm

Roel schreef:
rataplan schreef: maar wat als dat ding verkeerd staat
wat doet dat dan juist ???
Als hij verkeerd staat afgesteld vonkt de bougi op het verkeerde moment. Dan loopt de motor niet of een stuk slechter.

mzzlllsss Roel
Het tijdstip van de ontbranding kun je niet aanpassen door de bobine hoger of lager te zetten.
Bij deze motoren zit dit alles op een vast punt.
Je kunt het wel aanpassen met 2 verschillende oplossingen.

1.
een andere spie die iets verzet is.
(rocketkey)
Afbeelding

2.
De beste oplossing
Een bobine die in graden mee kan draaien te opzichte van het vliegwiel.
Afbeelding
TS Billet RC Fancover w/Adjustable Timing.
De bobine zit nu niet meer aan de cilinder vast maar aan de fancover en is via een sleuf in graden te verstellen.
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding


Terug naar “Big Scale F.A.Q.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten