Wetenswaardigheden over servo's

De "Tutorials" sectie en "Frequently Asked Questions" Antwoorden is mogelijk, Een topic kan alleen gestart worden door een Mod of Admin. Heb je zelf een F.A.Q. PB ons dan dan plaatsen wij hem erbij

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Wetenswaardigheden over servo's

Berichtdoor Roel » wo mar 21, 2007 10:06 am

:arrow: WETENSWAARDIGHEDEN OVER SERVO'S

Servo's moeten voldoen aan zeer zware technische eisen, zeker bij het sneller worden van de auto's.
Op de eerste plaats moet een servo nauwkeurig zijn. D.w.z. Hij moet altijd op dezelfde positie terugkomen om na een bocht rechtuit te kunnen rijden. In vele gevallen zie je een auto die na een bocht naar rechts nog een beetje naar rechts uit blijft wijken, terwijl dezelfde auto na een bocht naar links een afwijking naar links blijft vertonen. Dit ligt meestal aan de servosaver (versleten, teveel speling), maar in vele gevallen is ook de servo zelf schuldig.

Dan moet de servo ook nog een snel zijn. Als een auto snel van een linker naar een rechter bocht moet, en de servo is te langzaam, dan duurt het te lang voor de wielen in de goede positie staan, en is de enige oplossing snelheid verminderen tot de auto in de goede richting gaat. Dat zelfde geldt als de auto plotseling uitbreekt in een bocht: met een snelle servo is de auto dan nog op te vangen door snel tegenstuur te geven. Met een langzamere servo lukt dit niet.

Ook de sterkte van de servo is van invloed op de stuursnelheid: een snelle servo met te weinig koppel (Torque) zal onder belasting langzamer zijn dan een theoretisch (of onbelast) langzamere servo met meer koppel. Zo vraagt b.v. een snelle 4-wiel aan-gedreven auto een sterkere servo dan een lichte 1/12 auto. Voorbeeld: een snelle servo met een trekkracht van 3.0 kg.cm en een steltijd van 0.08 sec. onbelast, staat stil bij 3.0kg.cm tegenkracht. Een servo van 10 kg.cm en een steltijd van 0.2 sec onbelast, gaat nog steeds snel heen en weer bij een belasting van (voor hem slechts) 3.0 kg.cm!

Wat is nu een FET servo?
Dit zijn servo's waarvan de motor aangestuurd wordt door een speciale versterkende eindtrap met Feta's, vergelijkbaar met de elektronische regelaars die de snelheid van de aandrijfmotor in de auto regelen.
Door deze FET-eindtrap kunnen de motoren van de servo's veel meer kracht en snelheid leveren.
Zulke servo's zijn er in twee uit-voeringen: een uitvoering waarbij de stroom naar de servo motor via een aparte, 4e draad vanaf de rijakku naar de servo gevoerd wordt. Deze servo's worden aangeduid als 7.2V servo's.
Het tweede type FET servo's wordt normaal op de ontvanger stroom aangesloten, net als een normale servo, maar heeft toch een FET eindtrap. Dit zijn de z.g. 6V servo's.
Een 6 V versie krijgt zijn stroom van de ontvangerstroom verzorging van de regelaar. Hiervoor is een regelaar met een goede ontvangerstroom verzorging nodig (6Volt, 3 - 5 Amp) zoals b.v. de meeste Tekin regelaars en de moderne regelaars uit de serie van Novak (Cyclone, Atom Dually) hebben (de andere Novak regelaars hebben meestal 5.5V, 0.5A) . De 7.2 Volt versies worden via een (meegeleverd) filter direct op de rijakku aangesloten, en zijn daardoor nog sneller, maar vergen wat soldeer werk om aan te sluiten.

:arrow: DIGITALE SERVO

Een digitale servo is nauwkeuriger en sneller dan een normale servo. De positie waar een digitale servo naar toe moet, ligt nauwkeurig vast, en de servo weet ook precies waar hij is, zodat de processor de snelste manier uit kan rekenen om daar naar toe te gaan. Hij zal niet door die positie heen schieten en dan weer terug gaan, zoals een snelle normale servo wel doet.
Ook is de stand waarin de servo moet staan veel nauwkeuriger gedefinieerd, zodat hij bij een hele kleine afwijking daarvan direct aangestuurd wordt om de juiste positie in te nemen. Een analoge servo heeft een veel grotere afwijking.

De motor van een digitale servo wordt met een hoog frequent puls aangestuurd, meestal +/- 2000 Hz inplaats van de 50 Hz van een normale servo. Je hoort dit ook als een fluittoon als de servo aangestuurd wordt.

Bovendien hebben ze nog een voordeel: als je met een normale servo via je zender de opdracht geeft om naar b.v de halve stuuruitslag te gaan, draait de servo langzamer dan waneer je naar volle stuuruitslag gaat. (kort gezegt: de mate van stuuruitslag werkt als een soort snelheidsregelaar). Digitale servo's draaien altijd op volle snelheid, ook als je niet de volledige stuuruitslag vraagt. Deze eigenschap maakt digitale servo's minder geschikt als rem servo, vooral daar waar met veel kracht en vaak-lang van de rem gebruikt gemaakt wordt. Een servo die op de rem staat kan nooit in de positie komen waar hij door het zender signaal naartoe gestuurd wordt, voor hij op de juiste positie is, wordt hij tegengehouden doordat de rem niet verder aangetrokken kan worden. Bij een analoge servo wordt dan al minder stroom naar de motor gestuurd, omdat de servo al in de buurt is van waar hij zijn moet. Een digitale servo echter blijft vol aangestuurd worden tot hij exact in positie is. Als je dus lang en hard remt met een digitale servo, is de kans op verbranden van de servo groter als bij een analoge servo

Nog een ander puntje is dat de houdkracht van een digitale servo veel groter is dan van een analoge servo. Dat wil zeggen: als een analoge servo b.v. een koppel heeft van 10kg.cm, en hij staat in een bepaalde stand, een kracht van iets meer dan 10kg.cm de servo uit zijn positie zal drukken. Bij een digitale servo is deze kracht vaak een factor 2 of meer groter, d.w.z. als een servo arm van een digitale 10 kg.cm servo eenmaal in positie staat, er vaak een tegenkracht van +/- 20 kg.cm nodig is om hem uit die positie te brengen. Dit gebeurt b.v. tijdens het sturen: je laat je gas los, en stuurt in. De servo gaat in de juiste stand staan. Maar dan geef je gas: bij veel auto's zullen de voorwielen dan weer terug willen naar de neutrale stand. Met een analoge servo kan het dus makkelijker gebeuren dat de servo uit de stand gedrukt wordt waar je hem eigenlijk in wilt hebben, en lijkt het of de auto onderstuurd is. eeen digitale servo zal minder gauw uit zijn positie gedrukt worden, en stuurt dan strakker. Een digitale servo is dus ideaal als stuurservo.

Overigens werken digitale servo's ook met alle merken standaard zenders en ontvangers, het maakt niet uit welk merk.

:arrow: In het kort:

Digitale servo's zijn nauwkeurig, snel en sterk en hebben een grote houd-kracht, en komen het best tot zijn recht als stuurservo,m of als snelle gas-rem servo in toepassingen waarbij de gas-response belangrijk is, en niet te hard of te lang achter elkaar geremd hoeft te worden.
Analoge servo's zijn iets minder nauwkeurig, kunnen echter ook wel snel een sterk zijn, maar komen vooral het beste tot hun recht als sterke rem servo
Bron: http://www.pkracing.nl

:arrow: Geschikte servo's voor je Big-scale

gas/rem servo's:
-Ace DS-1015 (digitaal: 14,5 kg, 0,06sec. 40 deg)
-Futaba S9351 (digitaal: 13,8 kg, speed 0.14sec. 60 deg)
-Hitec HS-5945MG (digitaal: 11/13 kg, speed 0.16 / 0.13sec. 60 deg) wordt niet meer geleverd
-Hitec HS-5985MG (digitaal:10.4kg / 12.4 kg, speed: 0.16 / 0.13sec. 60 deg)
-Hitec HS-645MG (analoog: 7.7/9.6 kg, speed 0.24/0.20sec. 60 deg)
-Hitec HS-945MG (analoog: 8.8 / 11 kg, speed 0.16 / 0.12sec. 60 deg) wordt niet meer geleverd
-Hitec HS-985MG (analoog: 9.6 / 12.4 kg, speed 0.16 / 0.13sec. 60 deg)
-Hitec HS-7955TG (digitaal: 18 / 24 kg, speed 0.19 / 0.15 sec 60 deg)
-Savöx SC-1256TG (digitaal: 20kg, speed 0.15 sec/60 deg)
-Savöx SC-1258TG (digitaal: 12kg, speed 0.08 sec/60 deg)


Stuurservo's:
-Hitec HS-5745MG (digitaal 15/18 kg, speed 0.18 / 0.15 sec. 60 deg)
-Hitec HS-5995TG (digitaal 24/30 kg, speed 0.15 /0.12 sec. 60 deg)
-Hitec HS-805BB (analoog 19.8 / 24.7 kg, speed 0.19 / 0.14 sec. 60 deg)
-Multiplex Rhino 4 (digitaal 24kg, speed 0,10 sec. 60 deg)
-Hitec HSR-5990TG (digitaal (6v/7.4v) 24.0 / 30.0 kg, speed 0.17 / 0.14 sec 60 deg)
- Hitec HS-7955TG (digitaal 18 / 24 kg.cm, 0.19 / 0.15 sec @ 60 deg)

Aanvullingen/goede ervaringen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Roel op do nov 01, 2007 6:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Velle est posse

Gebruikersavatar
marder-jay
Niet weg te slaan
Niet weg te slaan
Berichten: 1149
Lid geworden op: zo okt 07, 2007 12:54 pm
Merk: FG
Zenderset: futuba 3pk-s black
Frequentie: spektrumDX3S

Berichtdoor marder-jay » do nov 01, 2007 1:46 pm

- Multiplex Rhino 4 (analoog 24kg, 0,10 sec. 60°)
Dat klopt niet het is geen analoog het is een digitale(digi)
Kijk op de screen staat ook digi
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Berichtdoor Roel » do nov 01, 2007 5:43 pm

marder-jay schreef: Dat klopt niet het is geen analoog het is een digitale(digi)
aangepast :thumright:
Velle est posse

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Wetenswaardigheden over servo's

Berichtdoor RonW » do jul 10, 2008 8:07 pm

De Hitec HS-985MG is de opvolger van de Hitec HS-945MG.
Deze servo heeft als 1 van de weinige een Coreless motor.

Zie de tekst van Hitec:
The high torque HS-985MG Coreless Motor Servo was designed for larger high performance aircraft or on/off road vehicles. Featuring excellent resolution and centering, the newer HS-985MG replaces the older and now discontinued HS-945MG. Offered with an improved case top with two brass axial bushing for greater strength and stability to insure a long life and smooth rotation.



Hier specificaties:
Motor Type: Coreless
Bearing Type: Dual Ball Bearing
Speed: 0.16 / 0.13 sec @ 60 deg.
English Metric
Torque: 133.31 / 172.20 oz.in (4.8v/6v) 9.6 / 12.4 kg.cm
Size: 1.57" x 0.78" x 1.45" 40.00 x 20.00 x 37.00mm
Weight: 2.18oz 62.00g

Afbeelding

Ik gebruik deze zelf, en naar mijn idee een geweldige servo.
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
FGR
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 199
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:48 am
Land: België
Provincie: Limburg
Merk: 2x MCD Ultimate
Type: Baja 1000 en RRV4
auto 2: MCD X4 en Elcon MT
Type 2: Monster / Rally
Zenderset: 4PK+ 2x 3PK, 3VCS
Frequentie: 2.4 Ghz en 40 Mhz
Club: WWW.MRCU.NL
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: Wetenswaardigheden over servo's

Berichtdoor FGR » vr jul 11, 2008 8:54 pm

Hitec HSR-5990TG Titanium Gear Robot Digital Servo
Specificaties:

Motor Type: Coreless
Lager type: Dual Ball Bearing
Voltage: 4.8 to 7.4V
0.17 / 0.14 sec @ 60 graden
24 kg-cm @ 6.0V \:D/
30 kg-cm @ 7.4V :thumleft:
40x20x37 mm
68 gram
servo kan een slag van 180 graden maken

prijs rond de 140 euro :-k

Afbeelding


Terug naar “Big Scale F.A.Q.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten