Werking van de tweetakt motor Zenoah / CY

De "Tutorials" sectie en "Frequently Asked Questions" Antwoorden is mogelijk, Een topic kan alleen gestart worden door een Mod of Admin. Heb je zelf een F.A.Q. PB ons dan dan plaatsen wij hem erbij

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Werking van de tweetakt motor Zenoah / CY

Berichtdoor Roel » vr apr 06, 2007 10:29 am

Werking van de tweetakt motor Zenoah / CY
Onderdelen van een 2-takt motor:
1 ) Cilinder
2 ) Zuiger
3 ) Bougie
4 ) Krukas
5 ) Drijfstang
6 ) Inlaatpoort
7 ) Uitlaatpoort
8 ) Spoelpoort

:arrow: TDC, BDP, Bovenste Dode Punt
Op het B.D.P., is net het gecomprimeerde mengsel ontstoken door de vonk van de bougie en het vlamfront van de ontploffing vult de cilinderkop met een hoge druk en hitte, waardoor de zuiger naar beneden gedrukt wordt. Onder de zuiger is de krukas-ruimte op zijn grootst, waardoor er een vacuüm is en het verse mengsel goed aangezogen wordt door de inlaat (vanuit de carburateur).
Afbeelding

:arrow: Arbeidsslag
Als de zuiger verder naar beneden geperst is door de uitzettende verbrandings gassen, heeft hij zijn hoogste snelheid bereikt en wordt er optimaal vermogen door gegeven aan de krukas. Onder de zuiger begint de druk op te lopen door de kleiner wordende ruimte, de inlaat wordt afgesloten.
Afbeelding

:arrow: Uitlaatpoort opent
Zodra de zuiger de open uitlaatpoort bereikt, wordt het hete verbrande mengsel naar buiten geperst door de dan ontstane opening, waardoor de druk in de cilinder sterk daalt. Onder de zuiger daarentegen neemt de druk van het binnengezogen mengsel alleen maar toe.
Afbeelding

:arrow: BDC, ODP, Onderste Dode Punt
De verbrande gassen worden door het verse mengsel uit de spoelpoort, naar buiten geperst door de uitlaatpoort. De cilinder vult zich met het verse benzine / lucht mengsel. Het verse mengsel bevat ook 2-takt olie, die nodig is om de zuiger, cilinder, krukaslagers, small-endlager en het big-endlager te smeren.
Afbeelding

:arrow: Spoelpoort sluit :
Nu is de zuiger, door de vliegwiel werking van de krukas, weer omhoog aan het komen en sluit de spoelpoort. De laatste restjes verbrand mengsel worden nu in de uitlaat geperst. met een beetje vers mengsel. (dmv van de drukgolf die de uitlaat crieert en zo het verse mengsel terug de cilinder induwd)
Afbeelding

:arrow: Compressie slag
De uitlaatpoort is nu ook gesloten en het verse mengsel wordt samengeperst door de opgaande zuiger. Onder de zuiger neemt de druk af, waarbij door de dan geopende inlaat het mengsel aangezogen wordt uit de carburateur en alles weer van voor af aan begint.
Afbeelding


:arrow: De werking achter elkaar:
Afbeelding
Velle est posse

Gebruikersavatar
Mijnheer Rob
Stamgast
Stamgast
Berichten: 792
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 9:40 pm
Merk: FG/Technokit/Hormann
Type: Marder/EXS/HT2
Zenderset: XR6 - 3PM
Frequentie: 50
Locatie: Aarle-Rixtel
Contacteer:

Berichtdoor Mijnheer Rob » vr apr 06, 2007 5:29 pm

Leuk Roel :D
Voor sommigen gesneden koek, maar voor velen leerzaam 8)

Kan er nog aan toevoegen dat het tot stand komen van de verbranding wat tijd kost, daarom komt vonk net voor het BDP :eek:
Hoe hoger het toerental, des te verder voor het BDP de vonk mag komen voor een optimaal verbrandingsproces.

Bij de grotere motoren is dit ontstekingstijdstip vaak afhankelijk van het toerental (onsteektijdstip wordt vroeger naar gelang toerental omhoog gaat) :mrgreen:
Afbeelding
In m'n bigscale garage: Marder Race, Technokit EXS superlight & Hörmann HT2

Leooo1
Al langer hier
Al langer hier
Berichten: 259
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 7:44 am
Land: Nederland
Provincie: Noord-Brabant
Merk: FG
Type: Leopard 2WD
auto 2: Associated
Type 2: B4
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: 2,4 Ghz
Club: Mach One - MRCE
Website: http://www.rcteamsowhat.tk
Locatie: Veghel
Contacteer:

Berichtdoor Leooo1 » za apr 07, 2007 10:09 am

dat is nu een goede uitleg roel :D
en dat van rob klopt ook als een bus :mrgreen:
ze weten hier wel van wanten :lol:
Afbeelding
FG Leopard 2WD | Sanwa M11X

Gebruikersavatar
Konoo
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 7:30 pm
Land: Nederland
Provincie: Noord-Holland

Re: Werking van de tweetakt motor

Berichtdoor Konoo » di dec 09, 2008 3:34 pm

dit is nou handig! netjes roel :D


Terug naar “Big Scale F.A.Q.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten