Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeraccu?

De "Tutorials" sectie en "Frequently Asked Questions" Antwoorden is mogelijk, Een topic kan alleen gestart worden door een Mod of Admin. Heb je zelf een F.A.Q. PB ons dan dan plaatsen wij hem erbij

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeraccu?

Berichtdoor Roel » ma aug 09, 2010 6:55 am

Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeraccu?


Bij de servicedienst zijn meer dan 90% van de servo's, die voor reparatie binnenkomen, afkomstig uit automodellen. Met name de 1 : 5 automobilisten scoren hoog. Hiervoor zijn uiteraard meerdere oorzaken aan te geven, maar dit percentage ligt onbehoorlijk hoog en geldt voor alle merken servo's.

Erg veel van deze servo's zijn door overbelasting defekt geraakt. Hierbij brandt het motortje door, waarna ook de versterker de geest geeft. Zo'n servo kun je uiteraard weggooien. Er zijn wel enkele fabrikanten, die binnen de garantietermijn een nieuwe verstrekken, maar daar schiet je niets mee op als deze na enkele dagen/weken/maanden ook weer de geest geeft.

Dat servo's voor zowel 4,8 Volt als 6 Volt worden gespecificeerd, is inderdaad juist. Je moet er echter rekening mee houden, dat 4 batterijen van elk 1,5 Volt slechts enkele minuten gezamenlijk 6 Volt leveren. Daarna duvelt de spanning in elkaar en blijven ze ergens tussen de 5 en 5,4 Volt hangen. Een 6 Volt NiCd- of NiMH-accu levert direkt na snelladen 7,5 Volt of meer en blijft gedurende 80% van de tijd boven de 6 Volt hangen (de 1,2 Volt per cel wordt gespecificeerd bij 20% lading).

Een servo, die op deze spanning moet werken wordt sneller, sterker en nerveuzer. Hierdoor gaat deze ook op z'n minst tien keer sneller stuk bij de beginnende autorijder. Het is daarbij niet direkt de spanning, die de servo molt, maar het oververhit raken van het motortje en dat gebeurt op een 6 Volt accu dus veel sneller dan op een 4,8 Volt. Ook bij de geoefende rijder zal de levensduur van zo'n servo wat korter worden, maar dat valt meestal veel minder op.
Ik pleit er dan ook voor om beginners altijd te adviseren om gewoon op 4,8 Volt te blijven rijden of om een 6 Volt begrenzer (of iets lagere spanning) te gebruiken. Het stuurt daarbij ook nog wat wat rustiger, waardoor er minder rij-foutjes ontstaan en de auto dus koersvaster blijft.

Even wat getalletjes om over na te denken, waarbij ik uitga van één van de meest populaire servo's voor 1 : 5. Het snelheidsverschil (tussen 4,8 Volt en 6 Volt) bedraagt 0,03 seconde over 60 graden (0,15 tegenover 0,18 sec.). Het verschil in stelkracht bedraagt zo'n 17% (ook weer bij precies 4,8 en 6 Volt gemeten; 147Ncm tegenover 177Ncm).

Wie merkt dit tijdens het rijden????? Als jij dat bent, dan moet je voor 6 Volt gaan; je loopt dan wel het risico, dat je het verschil ook gaat merken in je portemonnee!

Een andere belangrijke oorzaak bij brandstof-auto's is vervuiling. Hierbij gaat meestal de gasservo stuk. Alle brandstofmengsels tasten kunststoffen aan. Dus ook al is een servo waterdicht, na verloop van tijd komt er toch brandstof naar binnen. Als dit op de collector van het motortje komt krijg je slechte kontakten en overmatige vonkvorming. De sleepkontakten of koolborstels branden dan in een verhoogd tempo weg. Proberen de servo wat af te schermen en met regelmaat het servosnoertje schoonmaken zou best wel eens levensverlengend kunnen werken.


bron: http://www.modelbouwforum.nl
Velle est posse

Gebruikersavatar
Bernie
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 5043
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
Land: Ollanda
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Multiplex
Type: FPV EZ*
Zenderset: Futuba FF-9
Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
Club: Wildvlieger
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeracc

Berichtdoor Bernie » ma aug 09, 2010 10:05 am

Nu vlieg ik met een 11,1V (opgeladen 12,6V) LiPo, en daar zitten volgens ook m'n servo's op.
Toch gaan die niet kapot, zou dat komen door de korte stuurbewegingen?
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet :mrgreen: .
Vliegfilmpjes

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeracc

Berichtdoor Roel » ma aug 09, 2010 10:39 am

In je ESC zit een BEC. Die verminderd de spanning voor de servo's. Meestal is dat rond de 5,0 volt 2A. Maar dat kan per BEC verschillen.
Velle est posse

Gebruikersavatar
Kristiaan
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 632
Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
Land: Nederland
Provincie: Zeeland
Merk: Hörmann
Type: TK10
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: DSM
Club: MRCE
Locatie: Oost-Souburg

Re: Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeracc

Berichtdoor Kristiaan » ma aug 09, 2010 11:53 am

Tsja en ik rijd nu met LiFe packs zonder limiter, 6.6 volt dus.
We zullen zien hoelang het mee gaat :)
Op 5 cellen nimh nog nooit problemen gehad.
Afbeelding
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres

Gebruikersavatar
Bernie
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 5043
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
Land: Ollanda
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Multiplex
Type: FPV EZ*
Zenderset: Futuba FF-9
Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
Club: Wildvlieger
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeracc

Berichtdoor Bernie » ma aug 09, 2010 11:13 pm

Kijk, weer wat geleerd :cool: .
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet :mrgreen: .
Vliegfilmpjes


Terug naar “Big Scale F.A.Q.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 32 gasten