Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeraccu?
Bij de servicedienst zijn meer dan 90% van de servo's, die voor reparatie binnenkomen, afkomstig uit automodellen. Met name de 1 : 5 automobilisten scoren hoog. Hiervoor zijn uiteraard meerdere oorzaken aan te geven, maar dit percentage ligt onbehoorlijk hoog en geldt voor alle merken servo's.
Erg veel van deze servo's zijn door overbelasting defekt geraakt. Hierbij brandt het motortje door, waarna ook de versterker de geest geeft. Zo'n servo kun je uiteraard weggooien. Er zijn wel enkele fabrikanten, die binnen de garantietermijn een nieuwe verstrekken, maar daar schiet je niets mee op als deze na enkele dagen/weken/maanden ook weer de geest geeft.
Dat servo's voor zowel 4,8 Volt als 6 Volt worden gespecificeerd, is inderdaad juist. Je moet er echter rekening mee houden, dat 4 batterijen van elk 1,5 Volt slechts enkele minuten gezamenlijk 6 Volt leveren. Daarna duvelt de spanning in elkaar en blijven ze ergens tussen de 5 en 5,4 Volt hangen. Een 6 Volt NiCd- of NiMH-accu levert direkt na snelladen 7,5 Volt of meer en blijft gedurende 80% van de tijd boven de 6 Volt hangen (de 1,2 Volt per cel wordt gespecificeerd bij 20% lading).
Een servo, die op deze spanning moet werken wordt sneller, sterker en nerveuzer. Hierdoor gaat deze ook op z'n minst tien keer sneller stuk bij de beginnende autorijder. Het is daarbij niet direkt de spanning, die de servo molt, maar het oververhit raken van het motortje en dat gebeurt op een 6 Volt accu dus veel sneller dan op een 4,8 Volt. Ook bij de geoefende rijder zal de levensduur van zo'n servo wat korter worden, maar dat valt meestal veel minder op.
Ik pleit er dan ook voor om beginners altijd te adviseren om gewoon op 4,8 Volt te blijven rijden of om een 6 Volt begrenzer (of iets lagere spanning) te gebruiken. Het stuurt daarbij ook nog wat wat rustiger, waardoor er minder rij-foutjes ontstaan en de auto dus koersvaster blijft.
Even wat getalletjes om over na te denken, waarbij ik uitga van één van de meest populaire servo's voor 1 : 5. Het snelheidsverschil (tussen 4,8 Volt en 6 Volt) bedraagt 0,03 seconde over 60 graden (0,15 tegenover 0,18 sec.). Het verschil in stelkracht bedraagt zo'n 17% (ook weer bij precies 4,8 en 6 Volt gemeten; 147Ncm tegenover 177Ncm).
Wie merkt dit tijdens het rijden????? Als jij dat bent, dan moet je voor 6 Volt gaan; je loopt dan wel het risico, dat je het verschil ook gaat merken in je portemonnee!
Een andere belangrijke oorzaak bij brandstof-auto's is vervuiling. Hierbij gaat meestal de gasservo stuk. Alle brandstofmengsels tasten kunststoffen aan. Dus ook al is een servo waterdicht, na verloop van tijd komt er toch brandstof naar binnen. Als dit op de collector van het motortje komt krijg je slechte kontakten en overmatige vonkvorming. De sleepkontakten of koolborstels branden dan in een verhoogd tempo weg. Proberen de servo wat af te schermen en met regelmaat het servosnoertje schoonmaken zou best wel eens levensverlengend kunnen werken.
bron: http://www.modelbouwforum.nl
Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeraccu?
Moderator: Moderator's groep
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeraccu?
Velle est posse
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Re: Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeracc
Nu vlieg ik met een 11,1V (opgeladen 12,6V) LiPo, en daar zitten volgens ook m'n servo's op.
Toch gaan die niet kapot, zou dat komen door de korte stuurbewegingen?
Toch gaan die niet kapot, zou dat komen door de korte stuurbewegingen?
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Re: Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeracc
In je ESC zit een BEC. Die verminderd de spanning voor de servo's. Meestal is dat rond de 5,0 volt 2A. Maar dat kan per BEC verschillen.
Velle est posse
- Kristiaan
- Regelmatig hier
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
- Land: Nederland
- Provincie: Zeeland
- Merk: Hörmann
- Type: TK10
- Zenderset: Sanwa M11X
- Frequentie: DSM
- Club: MRCE
- Locatie: Oost-Souburg
Re: Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeracc
Tsja en ik rijd nu met LiFe packs zonder limiter, 6.6 volt dus.
We zullen zien hoelang het mee gaat
Op 5 cellen nimh nog nooit problemen gehad.
We zullen zien hoelang het mee gaat
Op 5 cellen nimh nog nooit problemen gehad.
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres
- Bernie
- Bigscale Guru
- Berichten: 5043
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:37 pm
- Land: Ollanda
- Provincie: Noord-Brabant
- Merk: Multiplex
- Type: FPV EZ*
- Zenderset: Futuba FF-9
- Frequentie: Mag ik zelf kiezen;)
- Club: Wildvlieger
- Website: www.rcbigscale.nl
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Re: Langere levenduur v/d servo: 4,8 of 6 Volt ontvangeracc
Kijk, weer wat geleerd .
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet .
Vliegfilmpjes
Vliegfilmpjes
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten