[Bouwverslag] snelwissel systeem op Hormann HT1/HT2

De "Tutorials" sectie en "Frequently Asked Questions" Antwoorden is mogelijk, Een topic kan alleen gestart worden door een Mod of Admin. Heb je zelf een F.A.Q. PB ons dan dan plaatsen wij hem erbij

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

[Bouwverslag] snelwissel systeem op Hormann HT1/HT2

Berichtdoor Roel » ma jul 16, 2007 11:56 am

[Bouwverslag] snelwissel systeem op Hormann HT1/HT2

De bouwtip geschreven door EJS

---------------------------------------------------------------------------
Aangezien ik nog al eens de vraag heb gehoord op wedstrijden en meetings hoe je het snel wissel systeem moet inbouwen op de HT1, leek het mij dus wel handig om hier een bouwverslag van te maken. Zodat andere die dit in de toekomst ook een keer moeten doen, heel makkelijk via de foto's kunnen kijken hoe het moet.

We beginnen met het omdraaien van het diff tandwiel, dit is nodig om straks de as met het kleine diff tandwiel op de juiste plaats te laten uitkomen.

Zoals je ziet valt nu het diff tandwiel in het diff.
Afbeelding

En zo moet hij straks komen te zitten.
Afbeelding

Als eerste maak je de schroef op de motor los, die het plaatje tussen de motor en het diff bok vast houd, helaas heb ik hier geen foto van nu want ik heb nog geen motor op de Hormann zitten. Ik zal later deze foto plaatsen als ik de motor wel op de Hormann heb zitten.

Nu draaien ze de 4 schroeven los waar de achter ophanging mee vast zit aan de bodemplaat.
Afbeelding

Dan is dus de achter ophaning geheel los, vervolgens draaien we de 4 schroeven van de spoiler steun los.
Afbeelding

Dan hebben we dus alleen de achter ophaning over.
Afbeelding

Dan draaien we aan 1 kant van de vlinder de twee schroefjes en het C clipje los, en tikken het asje een klein stukje naar binnen.
Afbeelding

Dan draaien we de schroef waar het plaatje van de diff bok naar de motor mee vast zit los.
Afbeelding

Dan kun je dus de ene kant los maken van het diff zoals op de foto.
Afbeelding

Ver volgens pak je het diff er tussen uit.
Afbeelding

Dan schroef je de 4 schroeven van het diff tandwiel los.
Afbeelding

Draait het diff tand wiel om, en schroeft de 4 schroeven weer vast (locktite deze wel weer even).
Afbeelding

Dan zet je het diff er weer tussen.
Afbeelding

Je zet de schroef van de tussen plaat weer vast.
Afbeelding

Dan de twee schroeven (locktite deze wel weer even) en de C clip van de vlinder weer vast zetten.
Afbeelding

Dan zit dus de achter ophaning weer helemaal in elkaar.
Afbeelding

Vervolgens schroef je de spoiler steun weer vast.
Afbeelding

Dan maak je de achter ophaning weer vast aan de bodemplaat (locktite deze wel weer even).
Afbeelding

Deze klus is klaar en zoals je ziet op de foto hieronder is dus het diff tandwiel verplaats van rechts naar links, dit is precies het stukje wat je anders straks te kort zou komen met de as van het kleine diff tandwiel.
Afbeelding

Oke nu het snelwissel systeem zelf, aangezien dat een beetje moeilijk ging met in elkaar bouwen en ook meteen foto's maken, heb ik dus later de foto's gemaakt en zal ik bij de foto's zo goed mogelijk uit leggen wat je moet doen.

Eerst even 3 foto's van verschillende kanten zodat je goed kan zien hoe alles in elkaar zit
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is eigenlijk vrij simpel, je laat de aandrijfplaat met koppelings klok gewoon zoals hij is, het enige wat je moet doen is het snelwissel systeem er aanvast schroeven met 3 lange bouten, en het kleine diff tandwiel omdraaien en opvullen met ringen tot hij gelijk zit met het grote diff tandwiel.

Zoals je kan zien zitten er bij mij 3 ringen tussen om het kleine er grote tandwiel precies gelijk met elkaar te krijgen
Afbeelding

Ook zit er iets ruimte tussen de twee tandwielen zodat alles soepel loopt en er geen onnodige slijtage zal zijn
Afbeelding

Hier nogmaal een foto dat je ziet dan alles mooi gelijk zit op elkaar.
Afbeelding

De as zit nu geklemt tussen de twee plaaten tussen met het kleine diff tand wiel en het grote plastic tandwiel met meenemer. Je hoeft nu alleen nog maar het remblokje vast te zetten was de remschijf mee neemt/rond draait.
Afbeelding

Afbeelding

Meer hoef je dus niet te doen, vergeet niet alles goed te locetite zodat het goed vast blijft zitten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en zijn er nog vragen dan hoor ik ze wel.
Velle est posse

Terug naar “Big Scale F.A.Q.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten