Bouwverslag Tamiya M-03R

Nitro/electro rc auto's modellen (niet bigscale)

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Bouwverslag Tamiya M-03R

Berichtdoor Roel » zo sep 06, 2009 6:03 am

Hier een bouwverslagje van mijn nieuwe Tamiya M-03R.
Met deze auto gaan Bart en ik meerijden in de M-auto Swift-cup.
Er mag alleen meegereden worden met een Tamiya M-03 of een M-03R chassis in deze klasse. De auto moet helemaal standaard blijven. Dit geldt ook voor de standaard regelaar en motor.
Je kan kiezen uit twee body's, natuurlijk de Suzuki Swift en de Fiat 500.
Bij inschrijving bij de cup krijg je een motor van de organisatie. De motor moet je na de wedstrijddag inleveren en wordt bewaard door de organisatie. Na de laatste wedstrijd mag je de motor mee naar huis nemen.
Er zijn maar twee soort type bandje's toegestaan. En dat is het eigenlijk wel. Heel basic en iedereen staat met een gelijkwaardige auto op de baan.

De Doos:
Afbeelding

De inhoud:
Afbeelding

Het monteren van de aandrijving:
Afbeelding

De aandrijving gemonteerd, inclusief het diff. In het diff heb ik wat extra lager vet gedaan. Hij draaide met het bijgeleverde vet nog stroever dan mijn Hormann. Met wat extra lager vet ging het al 10x beter.
Afbeelding

De draagarmen gemonteerd. Ik moet zeggen dat de passing van de draagarmen erg krap is. Dit komt ten nadele van de werking van de schokbrekers. Even met de dremel aan de gang om de sparing tussen de fusee en de draagarm wat ruimer te maken.
Afbeelding

De alu voor fusee's en de aandrijfassen. De M-03 is een voorwiel aangedreven auto.
In de diffcups moet je volgens de handleiding een o-ringetje doen. Ik vind ze erg veel speling hebben. In de andere diffcup heb ik ook een o-ringetje gedaan en dat zit een stuk beter.
Afbeelding

De motor gemonteerd met de alu motorplaat voor de koeling.
Afbeelding

De achtergedeelte van het chasis:
Afbeelding

De alu fusee's aan de achterkant gemonteerd:
Afbeelding

De twee chasis delen aan elkaar gemonteerd.
Afbeelding

Later meer..
Velle est posse

Gebruikersavatar
sniperx
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 102
Lid geworden op: zo mei 18, 2008 6:10 pm
Land: NED
Provincie: Overijssel
Merk: Corally
Type: SP12X US
auto 2: CRC
Zenderset: Futaba 3pk
Club: Rchothweels
Website: www.bmtuning.nl
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Bouwverslag Tamiya M-03R

Berichtdoor sniperx » zo sep 06, 2009 7:00 am

Roel leuk project man, ik heb me zelf ook een M03 besteld.
De m-03R was toch zonder motor en regelaar?

Welke motor heb je er nu ingestopt? De tamiya stock motor.
Ik volg dit leuk project.
Je kan ook leuk met lipo rijden met deze auto's let alleen wel op dat je lipo dan niet te ver leeg raakt.
http://www.bmtuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; uw Corally, Xray, Sanwa, Spektrum, Tekin, Savox, Protoform bodys en Hyperion Dealer

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Bouwverslag Tamiya M-03R

Berichtdoor Roel » zo sep 06, 2009 7:19 am

De M-03R kit heef inderdaad geen regelaar, motor en body. Die moet je appart erbij bestellen.
De M03 heeft wel de regelaar, motor en body in de kit zitten.

Ik heb de RS540-sport motor erbij gekocht. Dit is de sport versie van de stockmotor.

Bij de M-03 zit standaard de teu101bk regelaar. Voor de Wintercup wedstrijden moet je die er dan ook op hebben zitten.
Ik weet niet of deze regelaar geschikt is voor Lipo. Volgens mij niet, maar ik zit nog niet zo in de elektro wereld.
Ik begrijp dat je met een 3300 mah 6 cellen accu je 30 minuten kan rijden voordat hij een dipje krijgt.
Als ik ingespannen op een circuit aan het rijden ben, heb ik mijn dipje al veel eerder gehad.. :schater:

mmzlls Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
sniperx
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 102
Lid geworden op: zo mei 18, 2008 6:10 pm
Land: NED
Provincie: Overijssel
Merk: Corally
Type: SP12X US
auto 2: CRC
Zenderset: Futaba 3pk
Club: Rchothweels
Website: www.bmtuning.nl
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Bouwverslag Tamiya M-03R

Berichtdoor sniperx » zo sep 06, 2009 7:42 am

Roel,

Elke regelaar kan lipo aan, alleen er zit in de goedkopere regelaars en standaard regelaars geen beveiliging voor te lage lipo spanning. En als lipo onder een bepaald soort spanning komt dan is die afgeschreven en rijp voor de prullemand.

Ik stop in de m03 de LRP 23 turns, dit is het maximale wat de standaard tamiya regelaar aan kan.
Je kan ook nog met je pinion spelen, maar dat is gewoon proberen
Ik dacht dat op de m-auto kup 16, 18 en 20 werdt toegestaan.
http://www.bmtuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; uw Corally, Xray, Sanwa, Spektrum, Tekin, Savox, Protoform bodys en Hyperion Dealer

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Bouwverslag Tamiya M-03R

Berichtdoor Roel » zo sep 06, 2009 8:08 am

Dat wist ik niet dat de regelaar ook Lipo's aan kan.

De LPR 23 turn is ook de motor die je krijgt uitgereikt op de wedstrijden. Ik heb een aantal pinions laten meekomen. Voor de RS540-sport adviseren ze de 20t pinion.
Volgens het reglement mag je niet met lipo's rijden. Daarom ben ik voor de 6 cellen stickpack gegaan. Misschien dat ik deze nog ooit erop monteer. Maar de bedoeling is om de auto helemaal standaard te houden en lekker rijden.


mmzls Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
outlaw666
Al langer hier
Al langer hier
Berichten: 413
Lid geworden op: za mar 31, 2007 7:42 pm
Land: nederland
Provincie: Noord-Brabant
Merk: m03 R en top
Zenderset: 3pk
Frequentie: spectrum
Locatie: vlijmen

Re: Bouwverslag Tamiya M-03R

Berichtdoor outlaw666 » zo sep 06, 2009 10:40 am

gaaf he roel

nou mooi te zien dat je al aan het bouwen bent

er komt nog een cup aan
deze heet de dutch rc (net ff geregeld )
maar nader info volgt

maar dat hoor je wel van me

tot volgende week op de baan bij erce eindhoven

gaan we lekker ff rage
traxxas rustler vxl is best snel

Dr.Dre.

Re: Bouwverslag Tamiya M-03R

Berichtdoor Dr.Dre. » zo sep 06, 2009 2:58 pm

@ Leuk en gaaf om te zien dit bouw-verslag, ga dit zekerss volgen, gr.Dr.Dre. =D> =D>

Gebruikersavatar
-=viking=-
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 131
Lid geworden op: do aug 13, 2009 8:36 am
Land: nl
Zenderset: futaba 4pk
Frequentie: 2,4ghz fasst
Website: www.bigscalenederland.nl
Locatie: emmer-compascuum

Re: Bouwverslag Tamiya M-03R

Berichtdoor -=viking=- » zo sep 06, 2009 3:54 pm

ziet er goed uit , ben benieuwd naar het totaal plaatje

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Bouwverslag Tamiya M-03R

Berichtdoor Roel » ma sep 07, 2009 8:05 am

Inmiddels de schokbrekers gemonteerd, voor het bouwen van de schokbrekers heb ik de handleiding van Tamiya gevolgt. Je namelijk kiezen uit veerschotels met een, twee of drie gaten. Drie soorten veren: soft, medium en hard.
Afbeelding

De voorkant, een leuk detail is dat de cilinder van de schokbreker doorzichtig plastic is. Je ziet de veerschotel op en neer bewegen.
Afbeelding

De schokbreker olie, verschillende kleuren per dikte. :cool:
De natuurlijk de verschillende schokbreker olieen. (deze zijn niet bijgeleverd, er zit 1 klein flesje bijgeleverd in de kit)
Afbeelding

De achterkant:
Afbeelding

Bumpertje gemonteerd, de voorveren duwt het chasis helemaal omhoog. :???:
Hierdoor krijgen de voorwielen ook een positief camber. Volgens mij niet de ideale situatie.
Afbeelding

De carbon chasis versteviging (standaard bijgeleverd)
Afbeelding

De accu snelwissel gemonteerd (hopup)
Afbeelding

De auto op zijn wielen, voor de oplettende kijker. Nu zitten de voor fusee's er wel goed op gemonteerd. Omdat dit de enige verbinding is met metaal schroeven heb er een drupje locktide op gedaan, zodat de alu fusee niet loslopen.
De lagertjes heb ik een paar uur in de WD40 laten liggen, dan zijn ze door en door gesmeerd. Wie weet hoelang ze in de kit hebben gelegen.
Afbeelding

Tevens de stuurservo gemonteerd. Het is de Hitec HS5985MG servo. Deze had ik nog liggen van mijn Hormann als gas-rem servo. Met zijn 10kg zal hij zeker voldoen en waarschijnlijk ook snel genoeg, Speed: 0.16 sec @ 4.8V & 6V.
De servo saver die gemonteerd moet worden gaat redelijk stroef. Dit komt omdat het plastic met een strakke passing op elkaar geklemt zit. Wat zoekwerk op het internet leert dat als je wat van het bijgeleverd vet tussen de plastic delen doet hij al een stuk soepeler werkt.
Afbeelding

Volgens de handleiding van Tamiya moet je de harde veren aan de achterkant monteren en medium aan de voorkant.
Ik heb de schokbrekers zo gemonteerd maar voor mijn gevoel klopt het niet helemaal.De voorkant is relatief zwaar, de motor, servo aandrijflijn zitten allemaal aan de voorkant. Ik zou zeggen dat je juist de achterkant zachter moet afveren dan de voorkant voor meer grip.
Verder staat de auto met de standaard afstelling aan de voorkant helemaal in de veren. De draagarmen staan omhoog.
Zie onderstaande foto:
Afbeelding

Ik heb nu op de voorveren de medium veren gemonteerd met 1x het dunste en 1x het medium schijfje voor de voorspanning. Als olie gekozen voor de 900 (harde categorie). Volgens mij is de 900 olie ook de standaard olie die bijgeleverd is bij de kit. Er staat niks op het flesje, maar de olie is doorzichtig. Wel handig de kleuren olie van Tamiya, het zal dan wel de dikte 900 zijn. Deze is ook transparant van kleur. Door de wijziging zakt de bodemvrijheid van 15mm naar 11mm (met accu aan boord).
We zullen zien wat het op de baan doet.
Afbeelding

Aan de achterkant heb ik de soft veren gemonteren en gekozen voor 600 olie. (de blauwe kleur olie). Als veer voorspanning 1x het dunste en 1x het medium schijfje ertussen gedaan. De auto hangt iets in de veren. Als mijn theorie klopt zal de lichte achterkant nu meer grip krijgen.
De bovemvrijheid zakt 11mm naar 9 mm (met accu aan boord).
Afbeelding

Nu nog wachten totdat ik de regelaar binnen heb. Dan kan er een proefrondje gereden worden.
Velle est posse

Gebruikersavatar
Appel007
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 99
Lid geworden op: vr okt 10, 2008 11:12 pm
Land: NL
Provincie: Drenthe
Merk: Hormann Monster
Type: HT2
Zenderset: 3pks
Frequentie: 2.4ghz
Locatie: Assen

Re: Bouwverslag Tamiya M-03R

Berichtdoor Appel007 » ma sep 07, 2009 11:28 am

ahhh, zeer mooi :D. Heb je deze bij rc-mart gekocht?? Zoek ook nog een leuke electro auto :D
Laatst gewijzigd door Appel007 op ma sep 07, 2009 11:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Hormann Monster HT2, Hormann TK08, Hormann Truck!?


Terug naar “Nitro/electro rc auto's modellen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten