Stukje tuning van zenoah motor

Post hier alles over motoren (Zenoah, CY), carburateurs, bougie en uitlaten

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
rc-rob
Forum verslaafd
Forum verslaafd
Berichten: 1346
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 5:01 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hormann
Type: Tk10
Zenderset: Sanwa M11 x
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Haaksbergen

Re: Stukje tuning van zenoah motor

Berichtdoor rc-rob » vr sep 25, 2009 11:38 am

Bernie schreef:Vroegah (brommers) polijsten we alles wat we freesden, omdat we dachten dat het de flow ten goede kwam.

Maar heb de laatste tijd wel vaker gehoord dat dat dus niet hoeft/moet..
Inderdaad ken dit ook nog wel..ff dremelen en daarna alles polijsten zelfs binnenkant van het karter enzo..
maar volgens mij word dit nie meer gedaan..als het een beetje ruw is blijft er wel een beetje olie hangen ofzo..
magoet zoals er al gezegt word is inderdaad geen motor van een auto..wel leuk om te zien hoe die getuned worden.. en mischien heeft Roel er nog wat aan voor zijn project :mrgreen:
Afbeelding
Hörmann TK10

Dr.Dre.

Re: Stukje tuning van zenoah motor

Berichtdoor Dr.Dre. » vr sep 25, 2009 2:57 pm

rc-rob schreef:magoet zoals er al gezegt word is inderdaad geen motor van een auto..wel leuk om te zien hoe die getuned worden.. :mrgreen:


@ Precies en daar gaat het om pik ;) ,tis zo makkelijk om het de grond in te boren ( wel of niet terrecht), ik vondt het leuk om te zien rob, gr.Dr.Dre. :cool:

Gebruikersavatar
kvd188
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 16
Lid geworden op: za feb 07, 2009 11:44 am
Land: Nederland
Provincie: Noord-Brabant
Merk: Hörmann
Type: HT2 TK09
Zenderset: Spektrum dx3s
Locatie: Schaijk

Re: Stukje tuning van zenoah motor

Berichtdoor kvd188 » zo okt 04, 2009 11:32 am

Het polijsten van spoel poorten etc. (behalve de uitlaat poort) komt meestal niet ten goede voor offroad gebruik, dat is mijn ervaring met de motercross. Als het lekker ruw is vernevelt de benzine waardoor de benzine beter mengt met de zuurstof. Als je het polijst krijg je ook eerder druppel vorming van de benzine. Wij deden bij de motercross zelfs inlaten en spoelpoorten zandstralen :-$ . Jammer genoeg gaat dat niet zo makkelijk bij onze kleine cilindertjes met spoelpoorten die geen tussenwand hebben zoals bij de motercross :-k . Iemand die ooit een motercross cilinder heeft gezien snapt wel wat ik bedoel ;)
Hörmann HT2 TK09 RN Bullit.

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Stukje tuning van zenoah motor

Berichtdoor RonW » zo okt 04, 2009 12:16 pm

Precies,,,,,

Een benzine/olie mengsel zuigt zich vaccuum aan een glade gepolijste wand en er vormt zich zo een druppel.
Uitlaatpoort wordt meestal wel gepolijst zodat de gassen met hun verbrande resten niet of nauwlijks kunnen hechten aan de uitlaatpoort.
Hierdoor blijft deze langer schoon.
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Dr.Dre.

Re: Stukje tuning van zenoah motor

Berichtdoor Dr.Dre. » zo okt 04, 2009 3:54 pm

@ We kenne weer lekker aan de gang komende winter,met al die tips en trucs voor het blokkie \:D/ ,ga het zeker proberen in een loos moment,gr.Dr.Dre. ;)

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Stukje tuning van zenoah motor

Berichtdoor RonW » zo okt 04, 2009 6:25 pm

Moeten ik je zuiger nog aanpassen Dre. ;)
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Dr.Dre.

Re: Stukje tuning van zenoah motor

Berichtdoor Dr.Dre. » zo okt 04, 2009 7:14 pm

RonW schreef:Moeten ik je zuiger nog aanpassen Dre. ;)

@ als het zo ver is geef ik je wel ff een pbtje VRIEND Ron ;) ,gr,Dr.Dre.

Gebruikersavatar
vlooiebaal
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 12, 2010 11:24 am
Land: Nederland
Provincie: Zuid-Holland
Merk: Shengqi
Type: Baja
auto 2: Caster
Type 2: ZX-1
Zenderset: Futaba FX-18
Frequentie: 35Mhz

Re: Stukje tuning van zenoah motor

Berichtdoor vlooiebaal » za jun 12, 2010 11:54 am

Sorry ik weet het, het is al een oudere topic maar goed :)

Zoals jullie zien is dit een tuning van een bootmotor (Zenoah 260 PUM) en de tuning is van Scott Schneider.
Deze boot motoren zijn net iets anders qua timing en willen tbv de snelheid meer toeren hebben ipv koppel.
Daarom zijn de uitlaat timingen hoger dan bij een auto motor.
Een automotor heeft meer koppel nodig dan toeren (zeker bij off-road)

In principe kan je deze tuning wel overnemen derhalve en die komt als laatste de uitlaatpoort timing.
Om deze goed te krijgen zou je of moeten weten bij hoeveel graden deze open moet gaan of je moet elke keer 1 graad weghalen.
De breedte kan je wel aanpassen om zo de backpressure van de uitlaat (mits expansie) te optimaliseren.

Wel is het goed om de motor te blue printen en je kan de spoelpoorten bij werken voor een betere volume.

PS: een 23cc kan je beter tunen dan een 26cc ;)

John

Gebruikersavatar
Flying Dutchman
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 668
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 10:27 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hörmann
Type: HT3 & HMT
auto 2: Killer Krawler
Type 2: Axial Wraith
Zenderset: 4PK
Frequentie: 2,4 GHZ
Club: www.MOATN.nl
Website: www.RC-BMC.nl
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Re: Stukje tuning van zenoah motor

Berichtdoor Flying Dutchman » zo jun 13, 2010 6:52 am

Meestal vind ik het ophalen van oude berichten niet zo spectaculair, maar deze heb ik schijnbaar ooit gemist? Wel een mooie aangezien ik toch bezig ben met Das Boot... Zullen we gelijk eens gaan proberen!! :mrgreen:
MAAR eerst de boot bouwen natuurlijk.....
Afbeelding


Terug naar “Motoren/uitlaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten