homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Ben je bezig met een project, of een interessante modificatie? Post hier je ideeen, je werklog, je foto's.

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re:

Berichtdoor Roel » do mar 13, 2008 6:38 pm

GT500 schreef:ziet er top uit,

mag ik mijn G2D ook eens opsturen?? :D

grtz
Natuurlijk mag je hem opsturen...:mrgreen:


mmzzllss Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Berichtdoor jaeneke » do mar 13, 2008 6:48 pm

heb je de uitlaatpoort al verhoogd ? zoja hoeveel ??

en als je sneller op toeren wil komen en graag wat koppel bij wilt maar toch de uitlaatpoort niet meer wil verhogen kan je de uitlaatpoort ook nog breder maken en de hoekjes bovenaan enkele tiendes uithalen.

ik zou de zuiger ook niet te veel aanpassen, lichtere zuiger = méér toeren = meer verbruik en slijtage.

je kan hem iets lichter maken maar als je hem te licht maakt wil hij alleen nog toeren draaien en ga je onderin koppel verliezen.
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Berichtdoor Roel » do mar 13, 2008 8:36 pm

jaeneke schreef:heb je de uitlaatpoort al verhoogd ? zoja hoeveel ??
Ik heb aan de uitlaatpoort de alleen de hoekjes wijder en iets hoger gemaakt.
Afbeelding
orgineel
Afbeelding
Bewerkt
jaeneke schreef: en als je sneller op toeren wil komen en graag wat koppel bij wilt maar toch de uitlaatpoort niet meer wil verhogen kan je de uitlaatpoort ook nog breder maken en de hoekjes bovenaan enkele tiendes uithalen.
Ik heb voornamelijk de inlaatpoort bewerkt en nauwelijks de uitlaatpoort, m.u.z. van de hoekjes wijder en iets hoger gemaakt. Mijn theorie is dat de spoeling voornamelijk wordt bepaald door de inlaatpoort en de spoelpoorten. Daarom heb ik veel aandacht besteed aan de inlaatpoort. De uitlaatpoort heb ik alleen bewerkt zodat de uitlaatgassen iets sneller de cilinder kunnen verlaten.
Maar het verbreden van de uitlaatpoort zou hier ook nog kunnen helpen bij het koppel heb jij ervaren?

mmzzlls Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Berichtdoor jaeneke » do mar 13, 2008 9:20 pm

Roel schreef:
jaeneke schreef:heb je de uitlaatpoort al verhoogd ? zoja hoeveel ??
Ik heb aan de uitlaatpoort de alleen de hoekjes wijder en iets hoger gemaakt.
Afbeelding
orgineel
Afbeelding
Bewerkt
jaeneke schreef: en als je sneller op toeren wil komen en graag wat koppel bij wilt maar toch de uitlaatpoort niet meer wil verhogen kan je de uitlaatpoort ook nog breder maken en de hoekjes bovenaan enkele tiendes uithalen.
Ik heb voornamelijk de inlaatpoort bewerkt en nauwelijks de uitlaatpoort, m.u.z. van de hoekjes wijder en iets hoger gemaakt. Mijn theorie is dat de spoeling voornamelijk wordt bepaald door de inlaatpoort en de spoelpoorten. Daarom heb ik veel aandacht besteed aan de inlaatpoort. De uitlaatpoort heb ik alleen bewerkt zodat de uitlaatgassen iets sneller de cilinder kunnen verlaten.
Maar het verbreden van de uitlaatpoort zou hier ook nog kunnen helpen bij het koppel heb jij ervaren?

mmzzlls Roel
die hoekjes heb je mooi gedaan, uitlaatpoort verhogen heeft een licht effect op koppel en hoe hij op toeren komt, verhoog je hem veel dan krijg je ook een hoop toeren bij...
maar bij een 2-takt is het zo dat als je bv. op toptoeren bijwerkt je onderin veel gaat verliezen en andersom.

en uitlaatpoort verbreden doet meer als inlaatpoort verbreden was mijn ondervinding, qua koppel toch.

je moet ook eens naar de hoek kijken v.d uitlaatpoort tov het uitlaatspruitstuk, als je piston naar beneden gaat vanaf dat moment dat de piston de uitlaat poort vrijmaakt 'schiet' als het ware de kracht v.d explosie in een schuine hoek naar beneden de uitlaat in.

is moeilijk uit te leggen zonder tekening maar stel je voor dat de verbrande gassen door de explosie uit de verbr.kamer worden geperst v/h moment de piston de uitlaatpoort vrijmaakt dat deze gassen/drukgolf schuin naar onder tegen de onderkant v/d uitlaatpoort afketst en zo het uitlaatspruitstuk in dat je daar zéker nergens een obstructie hebt.

door het frezen kan het zijn dat A) de uitlaatpoort aan uitslaatspruitstukzijde ietsje naar onder is gefreest zonder dat je het zelf weet en daar worden de gassen/drukgolf afgeketst deels terug de verbrandingskamer in die ervoor zorgen dat uw hele set-up in de soep loopt.

en B) de uitlaatpoort te fel is verhoogd waardoor de uitlaatgassen té vroeg de verbrandingskamer zullen verlaten en een deel kracht verloren gaat + de drukgolf/gassen onder een te felle hoek de verbrandingskamer verlaten en weer hetzelfde doet als in uitleg "A"...

wat ik wil zeggen is dat je met de uitlaatpoort veel kunt beinvloeden qua motorkarakter maar ook veel kunt verknoeien...


ik heb het topic nu nog eens bekeken en ik denk dat je je cilinder héél goed hebt bijgewerkt voor je eerste cilinder te zijn, nergens te veel afgenomen, de flow héél goed verbeterd naar mate je materiaal het toelaat enz...
ik wil niet zeggen dat ik een specialist ben bijlange niet maar laat me zeggen dat van de ene amateur zenoah tuner tot de andere amateur zenoah tuner dat ik je werk tot nu toe geslaagd vind ;)

ps heb je al een verlengde isolator ?
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
Kristiaan
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 632
Lid geworden op: do mei 24, 2007 7:34 pm
Land: Nederland
Provincie: Zeeland
Merk: Hörmann
Type: TK10
Zenderset: Sanwa M11X
Frequentie: DSM
Club: MRCE
Locatie: Oost-Souburg

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Berichtdoor Kristiaan » do mar 13, 2008 9:37 pm

Roel,

Doen we bij het NK wel eens even een sprintje op het rechte stuk dan :mrgreen:
Jou blok tegen mijne, uitlaat is vrij :lol:


Mzzl
Afbeelding
Hörmann Modelltechnik - Modellsport IT. Engines - RN Tuning Airfilters - GRP Tyres

Gebruikersavatar
Mijnheer Rob
Stamgast
Stamgast
Berichten: 792
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 9:40 pm
Merk: FG/Technokit/Hormann
Type: Marder/EXS/HT2
Zenderset: XR6 - 3PM
Frequentie: 50
Locatie: Aarle-Rixtel
Contacteer:

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Berichtdoor Mijnheer Rob » do mar 13, 2008 9:39 pm

Hee Roel, gefeliciteerd met het geslaagde tuningsproject!!! :D
Roel schreef:Maar het verbreden van de uitlaatpoort zou hier ook nog kunnen helpen bij het koppel heb jij ervaren?
jaeneke schreef:en als je sneller op toeren wil komen en graag wat koppel bij wilt maar toch de uitlaatpoort niet meer wil verhogen kan je de uitlaatpoort ook nog breder maken en de hoekjes bovenaan enkele tiendes uithalen.
Let op met verbreden van de uitlaatpoort, dit verhaal klinkt verleidelijk maar is linke soep. Zuigerveer staat zoals je weet onder spanning en wil naar buiten. Hoe breder de poort hoe meer kans dat dit ook gaat gebeuren. Happende zuigerveer wil meestal zeggen dat die cilinder de meeste liters benzine wel gehad heeft... :cry:

In tegenstelling tot de inlaat, die de zuigerveer net wel / net niet bereikt, komt de zuigerveer volledig langs de uitlaat poort (van boven tot onder, gaat er helemaal voorbij).

Roel schreef:edit: even gebeld met RN-tuning, volgens Rinus geeft dit geen probleem, zolang je het middelste bobbeltje maar laat zitten.
Waarschijnlijl de zelfde reden, zuigerveer in de groef houden, zorg dat ie niet naar buiten kan komen...
Afbeelding
In m'n bigscale garage: Marder Race, Technokit EXS superlight & Hörmann HT2

Gebruikersavatar
jaeneke
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 558
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 11:30 am
Provincie: Limburg
Merk: losi
Type: 8ight 1/8
Zenderset: spektrum
Frequentie: 2,4gig
Locatie: overpelt(België)

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Berichtdoor jaeneke » do mar 13, 2008 9:59 pm

Mijnheer Rob schreef:Hee Roel, gefeliciteerd met het geslaagde tuningsproject!!! :D
Roel schreef:Maar het verbreden van de uitlaatpoort zou hier ook nog kunnen helpen bij het koppel heb jij ervaren?
jaeneke schreef:en als je sneller op toeren wil komen en graag wat koppel bij wilt maar toch de uitlaatpoort niet meer wil verhogen kan je de uitlaatpoort ook nog breder maken en de hoekjes bovenaan enkele tiendes uithalen.
Let op met verbreden van de uitlaatpoort, dit verhaal klinkt verleidelijk maar is linke soep. Zuigerveer staat zoals je weet onder spanning en wil naar buiten. Hoe breder de poort hoe meer kans dat dit ook gaat gebeuren. Happende zuigerveer wil meestal zeggen dat die cilinder de meeste liters benzine wel gehad heeft... :cry:

In tegenstelling tot de inlaat, die de zuigerveer net wel / net niet bereikt, komt de zuigerveer volledig langs de uitlaat poort (van boven tot onder, gaat er helemaal voorbij).

Roel schreef:edit: even gebeld met RN-tuning, volgens Rinus geeft dit geen probleem, zolang je het middelste bobbeltje maar laat zitten.
Waarschijnlijl de zelfde reden, zuigerveer in de groef houden, zorg dat ie niet naar buiten kan komen...
is idd zo van die zuigerveer, daarmee mag je nooit te veel wegnemen maar dit is in het algemeen zo bij elke bewerking van de verschillende poorten.

ik heb een tijdje terug een reed port cilinder gemaakt van een gebruikt cilindertje en omdat dat cilindertje al goed gebruitk was had ik besloten eens tot 'de grens' te gaan qua 'bruikbare' tuning.
dus ik heb de poorten in mijn 3de test fase serieus groter gemaakt en wonder boven wonder heeft hij het gehouden ! :D

die cilinder had ik tot 21,03mm breed gefreesd(effe wezen meten). dus zover kan je iig al gaan :-k

maar omwille van die reden dat die zuigerveer in de poort wilt 'happen' doen we ook meestal dat 'truukje' door de hoekjes uit te frezen v/d uitlaatpoort, zo kan je je uitlaatpoort lichtjes verhogen én daardoor ook op dat punt goed verbreden omdat je dan een soort "V" vorm krijgt en zo de druk v/d zuigerveer toch nog een beetje word tegengehouden door die vorm.

dat bobbeltje heeft idd te maken dat daar de uiteindes v/d zuigerveer zitten en die daar het snelst naar buiten wilt komen.
bij de reedporting heb ik daar ook héél goed mee moeten opletten dat ik niet teveel materiaal wegnam in de opwaartse richting ter hoogte van dat bultje anders bleef die zuigerveer in hangen en dan 'pets' een vastloper... :-$
i have no limit... try to beat me... TRY AGAIN !!!!

Gebruikersavatar
RonW
Stamgast
Stamgast
Berichten: 951
Lid geworden op: wo nov 28, 2007 10:44 pm
Land: NL
Merk: Homemade
Type: Monsterbeetle Pro XL
auto 2: Losi
Type 2: 22T
Zenderset: Spectrum DX3C
Frequentie: 2.4GHz DSM
Club: RCLargescale
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Berichtdoor RonW » vr sep 12, 2008 11:36 pm

Ik ben wel benieuwd hoe het tuningsblokje het tot nu heeft gedaan en heeft uitgehouden.
"project" MonsterBeetle Pro XL/XL!!!!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Berichtdoor Roel » za sep 13, 2008 7:36 am

Hij reed super niks aan te merken...maar hij is verkocht op de HT2....hoe hij het nu doet weet ik niet...

mmzls Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
sniperx
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 102
Lid geworden op: zo mei 18, 2008 6:10 pm
Land: NED
Provincie: Overijssel
Merk: Corally
Type: SP12X US
auto 2: CRC
Zenderset: Futaba 3pk
Club: Rchothweels
Website: www.bmtuning.nl
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Roel's homemade Tuningblokje:[13-03-2008]

Berichtdoor sniperx » ma sep 29, 2008 8:46 pm

Hij ligt nu in de kast.
Er zit nu een 4 bouts op
http://www.bmtuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; uw Corally, Xray, Sanwa, Spektrum, Tekin, Savox, Protoform bodys en Hyperion Dealer


Terug naar “Bouwprojecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten