Aanpassen Elcon koppeling voor Hormann snelwissel

Post hier alles over Hörmann Modelltechniek
HT1, HT2, HT2RE, TK08, TK09, TK10, Monster-truck, Monster-Beetle.

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Aanpassen Elcon koppeling voor Hormann snelwissel

Berichtdoor Roel » vr sep 04, 2009 10:44 am

Hier een kort bouwverslag hoe ik de Elcon koppeling heb aangepast voor de Hormann met snelwissel.
Dit omdat de flens van de snelwissel verhinderd om met normaal gereedschap de koppeling los te draaien.
Je zal dan de hele koppeling moeten demonteren op de motor om hem los te krijgen.

Wat heb ik gedaan. De bestaande sparing in het midden van koppeling heb ik zo aangepast dat ik er een M8 bout in kan draaien. Met de bout kan ik eenvoudig de koppeling van de krukas afdrukken.
Om de koppeling vast te zetten gebruik ik een verzonken bout (M6x30mm). Deze loopt vanaf de kopse kant dwars door de koppeling en zit vast in de krukas.


Afbeelding
Allereerst heb ik met een boor van 7mm de sparing opgeruimd. Dit om er een schroefdraad voor een M8 in te draaien.
Idealiter moet je hem opboren naar 6,8mm voor een M8. Maar met een standaard boor van 7mm voldoet prima voor deze modificatie.

Het tappen van een nieuwe schroefdraad voor de M8 bout.
Afbeelding

Wat aluminium verwijderd voor de verzonken bout. En klaar :mrgreen: . Voor mij was het een kwartiertje werk.
Afbeelding

----------------------
:arrow: Monteren van de koppeling:

Ik heb een zuigerstopper gebruikt om de krukas te blokkeren. (de meningen zijn verdeeld over de zuigerstopper, maar ik gebruikt hem al jaren en heb nooit problemen aan een motor ondervonden door het gebruik ervan)

Afbeelding
De koppeling zit op de krukas.

Afbeelding
De verzonken M6 bout vast draaien en de koppeling zit vast.

----------------------
:arrow: Demonteren van de koppeling:

De zuigerstopper in de cilinder draaien, of een andere manier gebruiken waar jij je prettig bij voelt.
Dan de verzonken M6 bout eruit draaien.
Afbeelding

Afbeelding
De M8 bout in de koppeling draaien. De koppeling drukt zich vanzelf los van krukas.

----------------------
Afbeelding
:arrow: Door deze aanpassing verlaat je wel het principe van Elcon. De kleine bijgeleverde M6 imbus zorgt ervoor dat de koppeling zich zelf vast draait op de krukas. De koppeling kan dan ook nooit loslopen.
Deze aanpassing wil niet zeggen dat de koppeling wel losloopt. Er zijn behoorlijk wat koppelingen in de handel die d.m.v. een bout, zoals in deze modificatie, vast zit. Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat een koppeling losloopt.
Maar de koppeling is nu heel eenvoudig te verwijderen. :cool:
Velle est posse

Gebruikersavatar
rc-rob
Forum verslaafd
Forum verslaafd
Berichten: 1346
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 5:01 pm
Land: NL
Provincie: Overijssel
Merk: Hormann
Type: Tk10
Zenderset: Sanwa M11 x
Website: www.rcbigscale.nl
Locatie: Haaksbergen

Re: Aanpassen Elcon koppeling voor Hormann snelwissel

Berichtdoor rc-rob » vr sep 04, 2009 10:52 am

Toppie Roel hier hebben we wat aan :D

Greetz Rob
Afbeelding
Hörmann TK10

Gebruikersavatar
KridX
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 24
Lid geworden op: di nov 27, 2007 12:52 pm

Re: Aanpassen Elcon koppeling voor Hormann snelwissel

Berichtdoor KridX » vr aug 06, 2010 9:12 pm

Was dat gepruts om zo'n ding er af te halen nu ook wel zat............Daarom maar een tool gemaakt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Horsepower sells cars, torque wins races.....


Terug naar “Hörmann Modelltechnik”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten