snelwissel op de ht1/2

Post hier alles over Hörmann Modelltechniek
HT1, HT2, HT2RE, TK08, TK09, TK10, Monster-truck, Monster-Beetle.

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
EJS
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 760
Lid geworden op: za feb 03, 2007 9:37 am
Provincie: Noord-Holland
Club: HMRC
Website: www.hmrc.nl
Locatie: HHW-Zuid
Contacteer:

Berichtdoor EJS » ma jul 02, 2007 8:34 am

Omdat ik steeds vaker stukjes lees over C-lagers hier een duidelijke uitleg die ik ooit tegen kwam op het internet:

Je leest vaak over C3 en C4 lagers, dit is gewoon de hoeveelheid speling die in het lager zit.
Let op: C1, C2, C3 en C4 lagers worden niet gericht gemaakt.
Ze komen van dezelfde 'lopende band' en dan worden ze getest op speling.
Dit betekent dus dat C4 niks meer waard is dan C3 of C2 dus jullie worden geflest door dealers

Hier de betekenissen van lagers:
C1 heeft echt bijna geen speling <---- voor heeele lage toerentallen
C2 heeft al een beetje speling
C3 heeft al redelijk wat speling, deze kunnen tot ongeveer 16000 toeren aan
C4 Gebruik je voor getunede cilinders

Afbeelding

De speling zit bij de rode punten. Bij een C4 lager moet je de speling ook duidelijk kunnen voelen aan de binnekant van het lager.

Bij een vastgelopen lager is de speling helemaal verdwenen door het uitzetten, en de kogels worden ingeklemd dus je lager kan NIET meer draaien

C4 lagers op je std cilinder is overdreven, je std cilinder kan namelijk nooit zoveel toeren maken en dus blijft er speling over in het lager.
Hierdoor word je hele aandrijfstang de hele tijd een klein beetje op en neer geslagen en dit is dus niet gezond voor alles.
Laatst gewijzigd door EJS op ma jul 02, 2007 9:24 am, 6 keer totaal gewijzigd.
Hormann TK10 - Sanwa M11X
DJI F550 HEXA (Wookong) - Spektrum DX8

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Berichtdoor Roel » ma jul 02, 2007 8:44 am

Ik ga de bronzen bussen van Harrie monteren
Dit zou ook een optie kunnen zijn.
Ik heb persoonlijk mijn twijfels bij de winst in PK welk erbij staat.
Namelijk: de standaard Zenoah 26cc levert 2,9 PS = 1,97 pk. Volgens de site van Pitstop leveren de bussen 0,4 pk meer op. Dat is een vermogens winst van 20% :shock:

Maarja als ze al beter afdichten en je veel langer met de langers kan doen zou het al waard zijn.
Ik hoor graag je bevindingen of de motor werkelijk veel meer trekkracht krijgt.

Edit: duidelijk verhaal Erik, weet jij toevallig welke lagers er op een standaard Zenoah worden gemonteerd ?
Velle est posse

Gebruikersavatar
The ICE Factory
HOBAO JUNK
HOBAO JUNK
Berichten: 1393
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:19 pm
Provincie: Flevoland
Merk: Hobao
Type: Hyper 9 GL os speed
auto 2: Hobao
Type 2: Hyper 9E Tekin RX 8
Zenderset: Sanwa M11 2,4 ghz
Frequentie: 2.4 ghz
Club: MVW Purmerend
Website: www.rc-central.nl
Locatie: Almere

Berichtdoor The ICE Factory » ma jul 02, 2007 8:50 am

Trekkracht heeft ie genoeg, ik doe het meer om behoud van de lagers en betere afdichting van de keerringen
--Sanwa M11 --Hobao Hyper ST Pro BCE R&B powered --Hobao Hyper 9E Tekin powered --Corally RDX Phi LRP powered--Losi 8T Toro Nero powered -- by http://www.rc-central.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
EJS
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 760
Lid geworden op: za feb 03, 2007 9:37 am
Provincie: Noord-Holland
Club: HMRC
Website: www.hmrc.nl
Locatie: HHW-Zuid
Contacteer:

Berichtdoor EJS » ma jul 02, 2007 9:00 am

Roel schreef:Edit: duidelijk verhaal Erik, weet jij toevallig welke lagers er op een standaard Zenoah worden gemonteerd ?
Volgens mij zijn de 7304 lagers die standaard in de Zenoah zitten C3 lagers en kunnen dus tot ongeveer 16000 toeren aan...
Hormann TK10 - Sanwa M11X
DJI F550 HEXA (Wookong) - Spektrum DX8

Gebruikersavatar
yosemite sam
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 661
Lid geworden op: ma feb 19, 2007 10:19 pm
Land: nl
Provincie: Utrecht
Merk: hormann ht-2
Zenderset: spectrum
Club: mrcu
Website: http://www.mrcu.nl
Locatie: ijsselstein http://www.mrcu.nl
Contacteer:

Berichtdoor yosemite sam » ma jul 02, 2007 9:55 am

ik heb de revisie set van rn pas gemonteerd in het blok van de mt en moet zeggen ben er erg tevreden over.
lagers zien er beduidend beter uit als die van fg en ook de oliekeringen waren prima temonteren, insmeren met 2 takt olie als de krukas er al inzit en je duwd ze er zo in.
heb het blokje ook 5 min laten lopen idd en hij is perfect weer.
http://www.mrcu.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Berichtdoor Roel » ma jul 02, 2007 10:25 am

Het kan ook zijn dat de lagers van RNTuning/Pitstop een C3 normering hebben maar van een ander merk zijn.
Voor betere kwaliteit betaal je in de meeste gevallen ook meer.
Velle est posse

Gebruikersavatar
yosemite sam
Regelmatig hier
Regelmatig hier
Berichten: 661
Lid geworden op: ma feb 19, 2007 10:19 pm
Land: nl
Provincie: Utrecht
Merk: hormann ht-2
Zenderset: spectrum
Club: mrcu
Website: http://www.mrcu.nl
Locatie: ijsselstein http://www.mrcu.nl
Contacteer:

Berichtdoor yosemite sam » ma jul 02, 2007 10:48 am

revisie setje bij rn kost maar 50 euri en voor 79 incl de set zet ie m ook nog er op voor je ;)
http://www.mrcu.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
EJS
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 760
Lid geworden op: za feb 03, 2007 9:37 am
Provincie: Noord-Holland
Club: HMRC
Website: www.hmrc.nl
Locatie: HHW-Zuid
Contacteer:

Berichtdoor EJS » ma jul 02, 2007 11:55 am

Roel schreef:Het kan ook zijn dat de lagers van RNTuning/Pitstop een C3 normering hebben maar van een ander merk zijn.
Voor betere kwaliteit betaal je in de meeste gevallen ook meer.
Klopt de C1, C2 enz enz is inderdaad alleen maar een norm voor de spelling in het lager, de kwaliteit van het lager heeft daar niks mee te maken. Ik gebruik zelf meestal SKF of FAG C3 lagers. En heb nog nooit problemen gehad dat een lager vast/stuk ging.
Laatst gewijzigd door EJS op zo jul 15, 2007 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hormann TK10 - Sanwa M11X
DJI F550 HEXA (Wookong) - Spektrum DX8

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Berichtdoor Roel » wo jul 04, 2007 6:44 am

Op het Rc Bigscale forum heeft Pascal zijn uitleg gepost. ;)
Hallo,

Men neme:

-een bodemplaat
-een snelwisselsysteem
-een normale Zenoah (niet afkomstig van Hormann)

1-schoef het snelwisselsysteem op de motor.
2-schroef als eerste de motor vast op de bodemplaat.
3-verbaas U over het feit dat niets past… (foto's naar Mari gestuurd, hopende dat iemand ze erop kan zetten)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu is duidelijk te zien dat er een aardige afwijking zit en de motor en aandrijflijn onder extreme spanning op de auto geschroefd zit.
Dit is een bekend verschijnsel en wordt door Hormann opgelost door de onderkant van het carter aan te passen zodat deze extreme spanning deels verminderd/opgeheven wordt.

Normaal gezien wordt echter het snelwisselsysteem eerst op de auto geschroefd en schroef je later de motor erop.
Het probleem is dus helemaal niet zichtbaar, maar daarom wel degelijk aanwezig.
Dat de krachten dusdanig werken, en het snelwissel op de motor/flens overgang dus onder spanning zet, moge zelfs voor een leek duidelijk zijn.

Als dus een motor besteld wordt is het carterdeel dus niet aangepast en het probleem van spanning ALTIJD aanwezig.

De aardige flex in deze auto/bodemplaat levert dus onder rijomstandigheden een kracht op die vooral aan de zijde van de koppeling nogal wat problemen oplevert.
Als dan ook nog de motor/snelwissel niet helemaal goed wordt gemonteerd (en dat zijn er nogal wat!!) dan wordt het probleem alleen maar erger en openbaart zich het volgende:

Lagerschade aan koppelingszijde (de andere kant volgt vanzelf).

Dat dit voorkomt is verklaarbaar.De originele lagers van Zenoah zijn niet slecht, echter niet opgewassen tegen deze ‘verkrachting’.Alle onderdelen van een motor (of wat dan ook) moeten aan bepaalde specificaties voldoen.Een van die specificaties is de radiale belasting die de lagers aan moeten kunnen.

Bij de Hormann met snelwissel is deze radiale belasting te groot en de lagers lopen vervolgens stuk.
Dat de krachten bij tuningmotoren nog groter worden moge duidelijk zijn en daar heeft een gebalanceerde krukas geen enkele meerwaarde.
De aanwezigheid van een originele koppeling en de onbalans van de adapter maakt de radiale belasting aan koppelingszijde alleen maar erger.

Het aanbrengen van C3 lagers is dus een symptoombestrijding en verdoezeld dus de eigenlijke oorzaak….C3 lagers kunnen meer radiale belasting aan, maar haalt geen spanning uit het systeem..
Dat dit ook gevolgen heeft vcor andere delen van de motor (cylinder) zal ik hier niet uitleggen.

Dit verhaal wordt ook nog eens bevestigd door de testen die we het afgelopen seizoen hebben gedaan door meerdere auto’s te laten draaien met en zonder snelwissels.
De starre verbinding van de originele aandrijfplaat en bevestiging levert geen problemen op en de motoren die op dezelfde auto eerst last hadden van lagerschades met snelwissel, hadden dit later niet meer.
Het moment (kracht maal afstand) op de snelwisselsystemen is ook groter omdat de koppeling verder van het lager geplaatst wordt dan standaard.

In het on road segment lopen nagenoeg nooit lagers stuk.Ik denk dat dit eenvoudig door iedereen die een beetje met motoren werkt bevestigd kan worden.

Ook bij andere auto’s off road is dit verhaal niet aan de orde.

Voor de duidelijkheid nog wat foto’s gemaakt wat iedereen zelf makkelijk kan uittesten.(als ik ze erop krijg….)

Hopende wat objectieve duidelijkheid te hebben geschept in dit verhaal.


Mvg
Pascal
Edit: foto's erbij geplaatst
Laatst gewijzigd door Roel op wo jul 04, 2007 9:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Velle est posse

Gebruikersavatar
The ICE Factory
HOBAO JUNK
HOBAO JUNK
Berichten: 1393
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:19 pm
Provincie: Flevoland
Merk: Hobao
Type: Hyper 9 GL os speed
auto 2: Hobao
Type 2: Hyper 9E Tekin RX 8
Zenderset: Sanwa M11 2,4 ghz
Frequentie: 2.4 ghz
Club: MVW Purmerend
Website: www.rc-central.nl
Locatie: Almere

Berichtdoor The ICE Factory » wo jul 04, 2007 7:40 am

Tja vrij duidelijk , maar ik rij met een MT met elcon aandrijflijn en bij mij liggen ook om de 5 liter de lagers eruit :cry: :cry:
--Sanwa M11 --Hobao Hyper ST Pro BCE R&B powered --Hobao Hyper 9E Tekin powered --Corally RDX Phi LRP powered--Losi 8T Toro Nero powered -- by http://www.rc-central.nl" onclick="window.open(this.href);return false;


Terug naar “Hörmann Modelltechnik”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten