Pagina 1 van 3

Mijn WWS ombouw - voorophanging af!

Geplaatst: vr okt 10, 2008 10:42 am
door Lars
Hallo,
ook ik ben sinds kort bezig aan een wws. En ook ik wil hem ombouwen naar een kever.
Redelijk hetzelfde verhaal verder als B.A. en Rob, maar toch wilde ik het hier posten.
Mijn basis is een wws Fox, en ik denk dat hij uit 2002 is.
Totaal uit elkaar gehaald ziet dit er zo uit, in de schuur waar ik me dagelijks bevind. :mrgreen:

Afbeelding

De voorkant
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En aluminium a+b blokken die ik er bij heb gekregen.
Afbeelding

De achterkant
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het blok en zijn aandrijving.
Blok word hopelijk waarschijnlijk vervangen door een 29cc of een 30,5cc.
Afbeelding

Afbeelding

Re: Mijn WWS ombouw

Geplaatst: vr okt 10, 2008 10:46 am
door Lars
Toen ben ik begonnen aan het echte werk.
Allereerst moet alles blinken uiteraard :lol:
De bodemplaat eens goed onderhanden genomen.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna begonnen met het polijsten van de a+b blokken die ik ga gebruiken.
En vervolgens de servosaver ingebouwd, en alle stukken op de bodemplaat gemonteerd.
Let op het extra brede a-blok \:D/
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook van B.A. nog de orgineel nagemaakte aluminium c-hubs overgenomen.
Afbeelding

En wat spullen besteld bij Hutico, èn uiteraard ook zeer snel daarna al binnen.
Echt een snelle service en schitterend spul!! :shock: =D>
Afbeelding

Ook nog wat 2e hands onderdelen voor de wws binnengekregen.
Aluminium schokbrekervoetjes + schotels en een aluminium accuhouder.
Afbeelding

Verder ook nog op een probleempje gestuit met de c-hub.
De as die door de c-hub moet is kleiner dan het gat v/d c-hub, er moet dus een busje tussenkomen. Hutico gaat gelukkig voor mij een busje opsturen, zodat we de voorkant hopelijk af kunnen maken.
Fusees zijn ook al besteld, maar ik zit nog op een bevestiging van RN-tuning te wachten. Er was namelijk niet zeker of ze op voorraad waren.
Dan maar beginnen aan de achterkant :mrgreen:

Re: Mijn WWS ombouw

Geplaatst: vr okt 10, 2008 11:28 am
door rc-rob
Ziet er goed uit allemaal Lars..nu ik nog :mrgreen:

Re: Mijn WWS ombouw

Geplaatst: vr okt 10, 2008 7:19 pm
door Lars
rc-rob schreef:Ziet er goed uit allemaal Lars..nu ik nog :mrgreen:
Thnx Rob. :D
Hebben jullie misschien nog een schokdemper over?? :sad:

Vandaag heb ik dus een klein beetje verder gewerkt aan de voorkant, en heb ik de schokdempers onder handen genomen.
Ik heb ze voorzien van nieuwe olie, en volledig opgepoetst.
3 schokdempers gingen perfect, maar uiteraard is er altijd één die niet mee wil werken.
De ring hiervan zat muurvast om de schokdemperhuls.. :evil:
Ik heb dus een nieuwe huls en een nieuwe stelring nodig voor één van de voorste schokdempers. :sad:
Eén voorste schokdemper heb ik in zn totaliteit al gemonteerd. Heb het even snel in elkaar gezet, moet nog goed gedaan worden.

Hier de gereviseerde schokdempers. (alleen de ene kant, andere is namelijk nog niet klaar ivm de huls)
Let op de aluminium schokbrekervoetjes + schotels :aanbid:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als iemand mij kan helpen aan een nieuwe huls voor de schokdemper en een nieuwe stelring?
Een geheel complete wws schokdemper mag uiteraard ook. Uiteraard wil ik er voor betalen.. :mrgreen:
De lengte van de totale schokdemper (incl. veer, kop en voetje) die ik nodig heb is ongeveer 12 à 13 cm, en de diameter v/d veer (binnenkant) is 17mm.
Als iemand mij hiermee kan helpen, word ik erg blij :roll:

Edit:
Hier trouwens nog even een foto van wat ik zoek..
De oude heb ik nogal erg toegetakeld toen het niet wilde lukken :twisted:
Nogmaals, een hele schokdemper mag ook..
Afbeelding

Edit 2:
Oplossing gevonden.
Dempers ingekort. Totale demper is nu zo'n 1 cm korter. Dit komt ten goede aan de laagte van de beetle als hij klaar is. Hij moet namelijk breed en laag worden!

Re: Mijn WWS ombouw

Geplaatst: di okt 14, 2008 3:38 pm
door Lars
Ik heb de voorkant afgemaakt met de busjes voor in de c-hubs.
Vering ook uit elkaar gehad, volledig opgepolijst en opnieuw gevuld met nieuwe schokbrekerolie.
Deze doen het weer perfect!
Uiteraard alle 4 voorzien van alu onderkanten.
Afbeelding

Daarna begonnen aan de achterkant.
Nieuwe achtervlinder gestoken. Differentieel voorzien van nieuw vet en de nieuwe Elcon meenemers gemonteerd aan de achterkant. Vooraan komen deze ook nog, maar ik zit nogsteeds te wachten op de fusees e.d. :S
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opzich niet slecht toch? =D>

Ik ben nog opzoek naar een aluminium tandwiel groot, en naar een nieuwe kogelkop met dubbel uiteinde (zie foto hieronder)
Verder zoek ik ook nog 4x nieuwe stofhoezen voor over de wielassen achteraan.

Re: Mijn WWS ombouw

Geplaatst: vr okt 24, 2008 9:08 pm
door Lars
Het wws project ligt voor het moment even stil.
Ben op het moment meer bezig een oplossing te vinden om de MT meer kracht te geven. Dit word nogal beperkt door het grote gewicht van de monstertruck. Ik wil dit compenseren door de motor krachtiger te maken, en dat kost nu eenmaal redelijk wat geld.

Verder heb ik nog één update, en dat is dat de uitlaat een klein deel zelfbouw word.
De bedoeling is dat het zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid komt te liggen, van de retro kevers die rondrijden..

Voor de nieuwsgierigen onder ons heb ik even een simpele opzet gemaakt van hoe de uitlaat ongeveer zal moeten worden.
De uitlaat zelf word een SX, met losse einddemper.
De einddemper zal d.m.v. een op maat gebogen rvs pijp naar de achterkant geleid worden. De pijp zal om de vlinder heen gebogen worden, of hij moet er onderdoor kunnen. Alles zal op maat gebogen worden door het gebruik van een buigtang.
De demper zal horizontaal in de breedte van de wws, in de korf van de wws komen te liggen.
Als je hem dus van achter zou bekijken, dan ligt te demper van links naar rechts en dan gelijk aan de horizon.. :rock:
Hier de tekening om een indruk te geven hoe ik het wil.

Afbeelding

Slang en slangenklemmen zullen de demper, pijp en het orginele SX beginstuk op zijn plaats gaan houden.
Misschien dat het geheel nog verchroomd word, maar dit is nog niet zeker. Polijsten is ook mooi namelijk en goedkoper omdat dit zelf te doen is..


Op het "andere forum" werd dit idee niet echt toegejuicht vind ik door één bepaalde persoon.
Ik ben me ervan bewust dat het een beetje vermogensverlies kan hebben, doordat de uitlaatgassen langer in de smalle pijp blijven zitten. Maar door te proberen leert men denk ik, en zoals al vaak gezegd telt voor mij ook het uiterlijk heel erg mee.
Liefst zo weinig mogelijk vermogensverlies uiteraard, maar mooi moet het uiteraard ook zijn. :-D

Ik hoor wel wat jullie van het idee vinden... \:D/

Re: Mijn WWS ombouw

Geplaatst: vr okt 24, 2008 9:33 pm
door Bernie
Zolang je 'm maar geen 21 kg maakt, zal het vermogensverlies niet zo veel uitmaken :mrgreen: .

Re: Mijn WWS ombouw

Geplaatst: ma okt 27, 2008 5:00 pm
door Lars
Haha klopt bernie :mrgreen: \:D/

Omdat ik het blok van mijn MT misschien toch wel zelf wil gaan ombouwen voor betere prestaties, heb ik om een klein beetje ervaring op te doen, mijn wws zenoah blok opengemaakt.
In eerste instantie om het blok licht te reviseren.
Hier wat foto's van het wws motorblok.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De lagers zijn volgens mij nog in erg goede staat.
De bovenkant van de zuiger ziet er niet zo heel goed uit, maar ik weet niet of dit hoort. Hij is niet echt vlak meer.
De cilinder ziet er eigenlijk nog verbazingwekkend goed uit eerlijk gezegd! Geen enkel krasje ofzo.
Ook het vliegwiel en de krukas vertonen nog geen manqementen.
Verder moeten er zoiezo nieuwe pakkingen op. En ik denk dat dat het zo wel een beetje is.
Iemand van jullie nog tips?

Misschien dat ik er wel een getunede cilinder + zuiger op zet.
Wat denken jullie? Scheelt dit veel?
Er komt zoiezo een reed kit op...

Re: Mijn WWS ombouw

Geplaatst: ma okt 27, 2008 5:15 pm
door Kristiaan
Aan de lagers zie je vaak niks, je moet voelen of er speling op zit.
De bovenkant van een standaart zuiger is een beetje rond dus dat hoort, de aanslag erop is ook vrij normaal.
Ik zou ook even een nieuw zuigerveertje monteren en goede pakkingen van Pitstop of RN tuning.

Re: Mijn WWS ombouw

Geplaatst: ma okt 27, 2008 5:16 pm
door rc-rob
Toch maar lekker aan de knutsel gegaan..;) goedzo lars :mrgreen:
ziet er netjes uit..ik zou de zuiger even goed schoonmaken waarschijnlijk altijd beetje te vet gesmeerd geweest
en wel even nieuwe zuigerveer monteren..ook zie ik volgens mij dat de spoelpoorten netjes afgewerkt zijn..en dat gaat goed want zoals je al zegt geen krasjes op de zuiger.. ik zou als ik jou was even een rn tuning motorrivisie setje kopen kost d8 ik 50 euro
krukaslagers en pakkingen alles compleet en dan even zuigerveer..nieuwe bougie
reed kit erop carb reviseren en gaan met dat blokje =D> :cool: