camber instelling horman tk 08

Specifieke afstelling van de auto t.b.v. wegligging off-road

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
krosenbrink1
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:53 pm
Land: nederland
Provincie: Gelderland

camber instelling horman tk 08

Berichtdoor krosenbrink1 » zo jan 22, 2012 1:44 pm

hallo allemaal
ik had een vraagje over de instelling van het camber
er zitten busjes tussen de draag armen bij mij zitten er onder twee aan de achterkant en boven twee aan de voorkant wat is de juiste afstelling waar moeten de busjes zitten?
auto rolt namelijk de bocht uit
stuurstangen zitten nu op korste gaatjes bij de fusees
heeft het nut om ze bij sevo saver te verzetten?
iemand tips hoe ik de auto beter kan laten reageren in de bochten?
ik hoor het graag
groeten john

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: camber instelling horman tk 08

Berichtdoor Roel » zo jan 22, 2012 2:03 pm

Zo te lezen heb je last van onderstuur.

Een aantal mogelijkheden om het op te lossen zijn door aan de vering te sleutelen:
Onderstuur door de gehele bocht:
- achter vering en demping harder.
Onderstuur bij insturen bocht:
- voorste vering en demping harder;
- meer caster;
- voorstabilisator strakker.
Onderstuur midden in de bocht:
- voorste vering en demping harder;
- minder caster;
Onderstuur bij uitkomen van de bocht:
- voorste vering en demping zachter;
Onderstuur bij het uitkomen van een snelle bocht:
- achterzijde meer grondspeling.

Maar het is vaak niet 1 parameter wat bepaald waardoor je onderstuur krijgt.
De banden keuze, schokbrekerolie/veren en stuuruitslag bepalen in mijn ogen erg veel.
Andere factoren die meespelen zijn, caster, camber, rijstijl, temperatuur van baan, veranderde ondergrond, grip op de baan e.d.

Maar stuurstangen op de korsten gaatjes zetten kan helpen, maar het tegengestelde kan ook gebeuren. Er zijn te veel factoren die meespelen om er iets zinnings over te zeggen.
Ik zou zeggen, gewoon eens proberen.

Voor de camber afstellings geld eigenlijk hetzelfde maar over het algemeen kun je wel stellen dat negatief camber beter zal meehelpen tegen onderstuur dan positief of neutraal.

Maar leg eens een ander setje voorbanden erop, met zachter rubber of een ander profiel wil vaak al erg veel doen.
Velle est posse

Gebruikersavatar
krosenbrink1
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:53 pm
Land: nederland
Provincie: Gelderland

Re: camber instelling horman tk 08

Berichtdoor krosenbrink1 » zo jan 22, 2012 2:47 pm

hallo roel bedankt voor de tips
ik had camber en caster door elkaar gehaald
ik had nog een vraag de busjes die tussen de draag arm scharnieren zitten hoe moeten die zitten
bij mij zitten ze bij onder armen twee aan achterzijde en boven aan de voor zijde dus maximaal positief caster
heb op het strand gereden met standaard banden voor en kruisjes achter wat zou je dan kiezen om er voor op te leggen?
alvast bedankt grt john

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: camber instelling horman tk 08

Berichtdoor Roel » zo jan 22, 2012 6:40 pm

De keren dat ik met kruisjes voor heb gereden kreeg ik altijd meer stuur. Zeker in het zand.
Het kan zijn dat de auto dan in evenwicht is, maar de kans is ook dat je teveel stuur hebt en overstuur heb gecreëerd. (een grip rol is dan ook niet ondenkbaar)

Maar een afstelling is erg persoonlijk. Een afstelling waar 1 rijder erg snel mee is kan voor een ander een afstelling zijn waar hij niet mee kan rijden.
Velle est posse

Gebruikersavatar
krosenbrink1
Junior gebruiker
Junior gebruiker
Berichten: 12
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:53 pm
Land: nederland
Provincie: Gelderland

Re: camber instelling horman tk 08

Berichtdoor krosenbrink1 » zo jan 22, 2012 10:30 pm

ik snap dat het erg persoonlijk is allemaal maar ik sta er nog fris is en wou wat tips en die heb ik nu gekregen (wil leren hoe ik de auto het optimaalst krijg)
heb de busjes voor caster veranderd iets minder caster ook heb ik de stuur stangetjes verzet op de servo saver uiterste gaatje.
demper in 1 na laatste gaatje gezet boven . ook heb ik de camber iets meer gegeven zodat wielen iets meer boven naar binnen staan
ik had de kruisjes achter op liggen ik begrijp van jou dat ik ze mischien beter voor op kan doen en noppen achter
of rondom kruisjes ? helaas heb ik maar 2 kruisjes wielen wel meerdere soorten nopjes banden
ik ga zondag kijken in westendorp hoe iedereen zijn wagen afsteld en bestuurd want de rijstijl is belangrijk voor de set up
ik zal mijn eigen stijl moeten zien te vinden .
ben nu aan het oefenen heb net een hormann tk 08 had een marder maar dat was niks de hormann gaat veel beter alleen nu nog probeeren er mijn ding van te maken
bedankt voor je tips en mischien zie ik je wel in westendorp
grt john

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: camber instelling horman tk 08

Berichtdoor Roel » ma jan 23, 2012 8:01 am

Hi

Het basis principe is als volgt. De auto moet in evenwicht zijn, d.w.z. als je voor grip mist heb je achter grip over. Als je aan de achterkant grip wegneemt, dan krijg je die grip voor erbij. Een andere tip, verander niet te veel tegelijk aan de afstelling. Liever 1 voor 1, dan weet je wat we werkt voor de ondergrond waarop je rijd en wat niet.

Kruisjes hebben t.o.v. standaard noppenbanden meer zijdelingse grip. Daarom denk ik dat je veel meer stuur krijgt. Misschien iets te veel maar dat kun je door de schokbreker afstelling weer grip wegnemen. Zo moet je een beetje spelen met de afstelling om een evenwichte auto te krijgen.
Velle est posse


Terug naar “Setups off-road auto”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten