Pagina 1 van 1

Overstuur & onderstuur

Geplaatst: vr feb 09, 2007 1:46 pm
door Roel
:arrow: Wat is overstuur:
Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht. Het effect is dat de de achterkant van de auto de voorkant dreigt in te halen, wat in het extreme geval kan resulteren in een spin. Overstuur corrigeren kan altijd door tegensturen of gedoseerd (!) gas bijgeven: het gewicht van de auto wordt zo naar de achteras te verplaatst met als een stabiliserend effect tot gevolg.

:arrow: Wat is onderstuur:
Onderstuur treedt op als de maximale grip van de voorbanden wordt overschreden. Het effect is dat de auto neigt een flauwere bocht te maken dan de bestuurder van de stuuruitslag zou verwachten. De auto glijdt als het ware over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht.

Onderstuur kan alleen worden opgeheven door te zorgen voor meer grip op de voorwielen. Daartoe kan de bestuurder gas terugnemen, maar ook de stuuruitslag verminderen (dus minder sturen) zal het onderstuur verminderen. Door de dynamische aslastverplaatsing ten gevolge van de vertraging zal het gewicht van de auto meer op de voorwielen drukken. Deze verhoogde druk zorgt voor meer grip en de auto zal insturen. Te abrupt gas terugnemen kan echter zorgen voor overstuur.

Meer insturen helpt niet tegen onderstuur. De banden worden daardoor alleen maar meer belast terwijl ze toch al overbelast waren. Totale onbestuurbaarheid is het gevolg: de auto dreigt rechtdoor te schuiven met gedraaide wielen. Een extra gevaar is dat de auto, wanneer de banden uiteindelijk weer grip krijgen een onverwachte zwiep naar de binnenbocht zal maken door de extreme stuuruitslag.

:arrow: Onderstuurd
Onderstuur door de gehele bocht:
- achter vering en demping harder.
Onderstuur bij insturen bocht:
- voorste vering en demping harder;
- meer caster;
- voorstabilisator strakker.
Onderstuur midden in de bocht:
- voorste vering en demping harder;
- minder caster;
Onderstuur bij uitkomen van de bocht:
- voorste vering en demping zachter;
Onderstuur bij het uitkomen van een snelle bocht:
- achterzijde meer grondspeling.

:arrow: Overstuurd
Overstuur door de gehele bocht:
- achter vering en demping zachter;
- achter meer toespoor;
- achter meer caster.
Overstuur bij het insturen van de bocht:
- achter vering en demping harder;
- minder toespoor.
Overstuur in het midden van de bocht:
- achter vering en demping harder;
- achter meer toespoor;
- achter minder caster;
- achter stabilisator zachter.
Oversturen bij het uitkomen van een bocht:
- achter vering en demping harder;
- meer toespoor;
- achter veren progressief.
Overstuur in een snelle bocht:
- voorste vering en demping harder.

Geplaatst: vr feb 09, 2007 4:07 pm
door Leooo1
ziet er goed uit roel :razz:
daar hebben we wat aan :thumleft:

Geplaatst: vr feb 09, 2007 4:30 pm
door marc
dat is een hele mooie en complete uitleg Roel :D

toppie =D>

Geplaatst: vr feb 09, 2007 5:02 pm
door Mijnheer Rob
Goed bezig roel :thumleft:

Bij overstuur kun je Camber nog toevoegen, wielen aan bovenzijde naar binnen is negatief camber, als ie teveel uitbreekt kun je wat minder negatief camber geven 8)

Geplaatst: vr feb 09, 2007 5:56 pm
door Silvio
Kijk dat is nou het mooie van een forum.

Je leert er wat van :depp:

Geplaatst: vr feb 09, 2007 6:11 pm
door hobby
Silvio schreef:Kijk dat is nou het mooie van een forum.

Je leert er wat van :depp:
O is dat het...ik dacht dat een forum was om lekker slap te lullen :cool:

Geplaatst: vr feb 09, 2007 9:48 pm
door The ICE Factory
super handig tabelletje.............

Onderstuur bij uitkomen van de bocht:
- voorste vering en demping zachter;


hier heb ik nogal last van dus heb het ff geprobeerd wat er staat dus zondag ff testen :D

Geplaatst: za feb 10, 2007 12:01 am
door Bernie
Zeker mooi, maar met b.v. MB banden heb je een ander bochtengedrag als met b.v. marder of HT banden ;)

Geplaatst: za feb 10, 2007 8:23 am
door Roel
Bernie schreef:Zeker mooi, maar met b.v. MB banden heb je een ander bochtengedrag als met b.v. marder of HT banden ;)
In principe moet het principe het zelfde zijn :cool: Ik denk dan dat je b.v. de demping veel harder of veel zachter moet afstellen t.o.v. kleine wielen. Het moet dan wel merkbaar zijn.