In dit topic zal ik proberen een net zo'n uitgebreid verslag te doen van het bouwen als Roel in zijn topics doet
Kan alleen maar van pas komen voor latere bouwers!
Ook bij Sebas en mij gaat het dus om de MaxCat van RBCkits. De spantenset is binnen, de eerste benodigdheden voor de bouw zijn binnen, nu nog voldoende tijd vinden! Wel heb ik vast een testbak gemaakt, ook om andere bootjes te testen en af te stellen. Daarvan dus alvast het bouwverslag met 'n 'paar' foto's!
Project Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!* UPDATED!
Moderator: Moderator's groep
- scoobysport
- Ingeburgerd
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm
Project Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!* UPDATED!
Laatst gewijzigd door scoobysport op wo apr 08, 2009 10:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Red 'n boom... Eet 'n bever!
- scoobysport
- Ingeburgerd
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm
Re: Project & Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat
Afgelopen vrijdag gingen we voor 't eerst dit jaar weer eens met 'n echte boot varen
Dus om van de nood maar 'n deugd te maken, meteen een van m'n nitrobootjes meegenomen, een Kyosho GP Sunstorm 1000 om daar even mee te varen. Dacht ik :P
Met het teststarten voor ik hem meenam het water op waren er geen problemen, na 3-4 trekjes liep het motortje dus we hadden er alle vertrouwen in dat het bootje leuk zou varen. Maar eenmaal op het water was het zeer lastig om de boot te starten en dan draaiende te houden. Uiteindelijk heeft het bootje nog geen 15 meter gevaren, toen hadden we al zoveel moeten starten en steeds kleine veranderingen aan de afstelling dat we het zat waren.
Om dat te voorkomen voor de volgende keer, en de boot makkelijker te kunnen afstellen, en straks met de cat ook te testen of deze 100% waterdicht is, het gewicht goed verdeeld is en misschien zelfs de motoren in te varen, heb ik m'n zaterdagnacht en zondagmiddag besteed aan het maken van een testbak.
De uiteindelijke maten zijn geworden:
200 cm lang
48 cm breedte binnenin
37 cm hoogte
In de testbak komen nog een bilgepomp van 'n gewone boot om hem weer snel leeg te kunnen pompen, en een pomp van een ruitenwissersproeier om te zorgen dat het motortje altijd koeling heeft als bijvoorbeeld in de cat motoren met koppeling gebruikt gaan worden, en zodat tevens bij lage 'snelheden' voldoende koelwater rond gaat voor de motor.
Bij de bouw hiervan werd ik geholpen door Martijn, het broertje van Sebas. We zijn hier overduidelijk niet voor een designprijs gegaan, wel voor een nuttig stuk gereedschap Wel zetten we misschien later nog plexiglas in de zijkanten, gewoon voor de mooi
Het zagen van de bodem en zijplaten, met wat van de benodigdheden voor dit soort knutselwerk: Bier, potlood, rolmaat, en een simpele tekening die ik even in paint had gemaakt op 't werk zodat er een basis zou zijn van waaruit we konden gaan werken, en tevens om als boodschappenlijst te dienen.
Vervolgens de zijpanelen tegen de bodemplaat geschroefd
Waarna uiteraard ook de voor en achterzijde op maat zijn gezaagd en zijn vastgemaakt
Om te zorgen dat niet alle kracht naar de achterkant van de bak gaat, en om een soort van circulatie te creeëren hebben we besloten om schuine schotten in de bak te zetten, die het water naar beneden en naar voren richten vanaf de prop. Hiervoor had ik eerst een wat lastig te fabriceren splitter bedacht, Martijn kwam later op het idee om simpelweg schotten te monteren. Dit lijkt mij prima, mocht dit niet zo zijn gaan we alsnog voor de andere splitter.
Tot zover de zaterdagnacht Zondag's lang uitgeslapen, s'middags wat benodigdheden gaan halen, zoals inschroefhaken, ketting, verf, rollers, etc. Daarna weer verder gegaan.
Eerst de schotten er weer uitgehaald, waarna alle naden met siliconenkit konden worden gedicht. Ook de schroefgaten voor de schotten zijn gedicht, als die er straks weer in gaan zullen ook de schroeven met kit worden ingesmeerd voor 'n waterdichte verbinding.
Tijdens het wachten op het drogen van de kit heb ik vast de ogen gemonteerd waaraan straks de ketting vastgemaakt kan worden die de boot op z'n plaats zal houden. Aan de ketting word een houtblokje gemonteerd waarin de neus van de boot past.
Toen de kit eenmaal droog genoeg was de 1e laag verf gedaan, we doen alleen de binnenkant, na die laag uiteraard een 2e laag. Uiteraard krijgen de schotten ook een laagje verf zodat ze wat beter tegen water kunnen
Daarna de bak verplaatst aangezien morgen het werk weer begint en deze spullen dan niet in de weg moeten liggen, en meteen even 'n testpassing gedaan!
Het lijkt zo behoorlijk oversized, maar dat valt wel mee denk ik. Zowel aan de voor als achterzijde komt nog 'n afdekplaat van zo'n 30-40 cm breedte, om opspattend water tegen te gaan. Daarnaast wil de je prop natuurlijk ook niet op 2 cm afstand van de schotten hebben. Ook moet natuurlijk nog de bilgepomp en de koelpomp gemonteerd worden. Hiervoor hoop ik ergens deze week tijd te vinden zodat ik in het weekend de bak kan testen en de boot kan afstellen zodat er tijdens het paasweekend mee gevaren kan worden.
Dus om van de nood maar 'n deugd te maken, meteen een van m'n nitrobootjes meegenomen, een Kyosho GP Sunstorm 1000 om daar even mee te varen. Dacht ik :P
Met het teststarten voor ik hem meenam het water op waren er geen problemen, na 3-4 trekjes liep het motortje dus we hadden er alle vertrouwen in dat het bootje leuk zou varen. Maar eenmaal op het water was het zeer lastig om de boot te starten en dan draaiende te houden. Uiteindelijk heeft het bootje nog geen 15 meter gevaren, toen hadden we al zoveel moeten starten en steeds kleine veranderingen aan de afstelling dat we het zat waren.
Om dat te voorkomen voor de volgende keer, en de boot makkelijker te kunnen afstellen, en straks met de cat ook te testen of deze 100% waterdicht is, het gewicht goed verdeeld is en misschien zelfs de motoren in te varen, heb ik m'n zaterdagnacht en zondagmiddag besteed aan het maken van een testbak.
De uiteindelijke maten zijn geworden:
200 cm lang
48 cm breedte binnenin
37 cm hoogte
In de testbak komen nog een bilgepomp van 'n gewone boot om hem weer snel leeg te kunnen pompen, en een pomp van een ruitenwissersproeier om te zorgen dat het motortje altijd koeling heeft als bijvoorbeeld in de cat motoren met koppeling gebruikt gaan worden, en zodat tevens bij lage 'snelheden' voldoende koelwater rond gaat voor de motor.
Bij de bouw hiervan werd ik geholpen door Martijn, het broertje van Sebas. We zijn hier overduidelijk niet voor een designprijs gegaan, wel voor een nuttig stuk gereedschap Wel zetten we misschien later nog plexiglas in de zijkanten, gewoon voor de mooi
Het zagen van de bodem en zijplaten, met wat van de benodigdheden voor dit soort knutselwerk: Bier, potlood, rolmaat, en een simpele tekening die ik even in paint had gemaakt op 't werk zodat er een basis zou zijn van waaruit we konden gaan werken, en tevens om als boodschappenlijst te dienen.
Vervolgens de zijpanelen tegen de bodemplaat geschroefd
Waarna uiteraard ook de voor en achterzijde op maat zijn gezaagd en zijn vastgemaakt
Om te zorgen dat niet alle kracht naar de achterkant van de bak gaat, en om een soort van circulatie te creeëren hebben we besloten om schuine schotten in de bak te zetten, die het water naar beneden en naar voren richten vanaf de prop. Hiervoor had ik eerst een wat lastig te fabriceren splitter bedacht, Martijn kwam later op het idee om simpelweg schotten te monteren. Dit lijkt mij prima, mocht dit niet zo zijn gaan we alsnog voor de andere splitter.
Tot zover de zaterdagnacht Zondag's lang uitgeslapen, s'middags wat benodigdheden gaan halen, zoals inschroefhaken, ketting, verf, rollers, etc. Daarna weer verder gegaan.
Eerst de schotten er weer uitgehaald, waarna alle naden met siliconenkit konden worden gedicht. Ook de schroefgaten voor de schotten zijn gedicht, als die er straks weer in gaan zullen ook de schroeven met kit worden ingesmeerd voor 'n waterdichte verbinding.
Tijdens het wachten op het drogen van de kit heb ik vast de ogen gemonteerd waaraan straks de ketting vastgemaakt kan worden die de boot op z'n plaats zal houden. Aan de ketting word een houtblokje gemonteerd waarin de neus van de boot past.
Toen de kit eenmaal droog genoeg was de 1e laag verf gedaan, we doen alleen de binnenkant, na die laag uiteraard een 2e laag. Uiteraard krijgen de schotten ook een laagje verf zodat ze wat beter tegen water kunnen
Daarna de bak verplaatst aangezien morgen het werk weer begint en deze spullen dan niet in de weg moeten liggen, en meteen even 'n testpassing gedaan!
Het lijkt zo behoorlijk oversized, maar dat valt wel mee denk ik. Zowel aan de voor als achterzijde komt nog 'n afdekplaat van zo'n 30-40 cm breedte, om opspattend water tegen te gaan. Daarnaast wil de je prop natuurlijk ook niet op 2 cm afstand van de schotten hebben. Ook moet natuurlijk nog de bilgepomp en de koelpomp gemonteerd worden. Hiervoor hoop ik ergens deze week tijd te vinden zodat ik in het weekend de bak kan testen en de boot kan afstellen zodat er tijdens het paasweekend mee gevaren kan worden.
Red 'n boom... Eet 'n bever!
- Roel
- Bigscale Guru
- Berichten: 3609
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
- Land: Nederland
- Provincie: Limburg
- Zenderset: Futaba 3PKS
- Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
- Locatie: Panningen
Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*
wow.. ..houtbewerkering apparatuur genoeg..
En gaat de Maxcat ook in testbak..?
mmzlls Roel
En gaat de Maxcat ook in testbak..?
mmzlls Roel
Velle est posse
- scoobysport
- Ingeburgerd
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm
Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*
Ja, praktisch elk soort gereedschap is voorhanden, de ouders van Sebas & Martijn hebben 'n bouwbedrijf, vandaar Maakt eea wel 'n stuk makkelijker!Roel schreef:wow.. ..houtbewerkering apparatuur genoeg..
En gaat de Maxcat ook in testbak..?
mmzlls Roel
Als de cat klaar is gaat die inderdaad ook in die bak, als de bak naar behoren werkt natuurlijk
Red 'n boom... Eet 'n bever!
Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*
@ Wou net zegge geef mij ook zo'n schuur(loods) ,daar ken je lekker in kl*ten,ik ga dit volgen net zoals Roel zijn project,gr.Dr.Dre.
- Bombero
- Actieve poster
- Berichten: 148
- Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:16 am
- Provincie: Limburg
- Locatie: Sittard
Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*
Don en Sebas
Ik kan van mezelf zeggen dat ik veel van modelbouw gezien hebt, maar dit is ongelofelijk. Een bak maken om je boot te testen, je moet er maar op komen. Hou er wel rekening mee dat als je de boot met draaiende motor loslaat dan je een probleem hebt.
Voor de rest lekker bouwen en als je vragen hebt, schroom dan niet om even te mailen.
Als je nu het weekend na de pasen (17 t/m 19 april) even naar Sneek komt dan kun je al heel veel zien op het gebied van deze hobby.
de groeten
Bombero
Ik kan van mezelf zeggen dat ik veel van modelbouw gezien hebt, maar dit is ongelofelijk. Een bak maken om je boot te testen, je moet er maar op komen. Hou er wel rekening mee dat als je de boot met draaiende motor loslaat dan je een probleem hebt.
Voor de rest lekker bouwen en als je vragen hebt, schroom dan niet om even te mailen.
Als je nu het weekend na de pasen (17 t/m 19 april) even naar Sneek komt dan kun je al heel veel zien op het gebied van deze hobby.
de groeten
Bombero
Mit enne sjôttelsplak maaks'te geijne auto zuuver!!!!!
http://www.preventia.nl" onclick="window.open(this.href);return false; =werk
http://www.rc-cars-sittard.nl" onclick="window.open(this.href);return false; = hobby
http://www.preventia.nl" onclick="window.open(this.href);return false; =werk
http://www.rc-cars-sittard.nl" onclick="window.open(this.href);return false; = hobby
- scoobysport
- Ingeburgerd
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm
Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*
We waren inderdaad van plan om in Sneek te komen kijken!! Maar is wel even rijden voor ons natuurlijk
Ach, ideeën en creativiteit genoeg, en zeker Sebas & Martijn hebben ook de vaardigheden om die apparatuur te gebruiken, daaraan scheelt het nog wel eens bij mij
De boot zal niet worden los gelaten hoor, daarvoor zijn die haken & kettingen! Er komt een blokje waar de punt van de boot in schuift, dat blokje word dan met kettingen vastgehouden. Ook komen er voor en achter nog afdekplaten om spattend water tegen te houden, en misschien zelfs wel over de punt van de boot. Schade is één ding, letsel is weer wat anders
gisteren zijn we niet verder gegaan, Sebas moest eerst zijn auto even fixen, dat is gebeurd dus hopelijk kunnen we van de week de bak zijn doop geven
Ach, ideeën en creativiteit genoeg, en zeker Sebas & Martijn hebben ook de vaardigheden om die apparatuur te gebruiken, daaraan scheelt het nog wel eens bij mij
De boot zal niet worden los gelaten hoor, daarvoor zijn die haken & kettingen! Er komt een blokje waar de punt van de boot in schuift, dat blokje word dan met kettingen vastgehouden. Ook komen er voor en achter nog afdekplaten om spattend water tegen te houden, en misschien zelfs wel over de punt van de boot. Schade is één ding, letsel is weer wat anders
gisteren zijn we niet verder gegaan, Sebas moest eerst zijn auto even fixen, dat is gebeurd dus hopelijk kunnen we van de week de bak zijn doop geven
Red 'n boom... Eet 'n bever!
- Bombero
- Actieve poster
- Berichten: 148
- Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:16 am
- Provincie: Limburg
- Locatie: Sittard
Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*
Om je een idee te geven over rijafstand :scoobysport schreef:We waren inderdaad van plan om in Sneek te komen kijken!! Maar is wel even rijden voor ons natuurlijk
Ach, ideeën en creativiteit genoeg, en zeker Sebas & Martijn hebben ook de vaardigheden om die apparatuur te gebruiken, daaraan scheelt het nog wel eens bij mij
De boot zal niet worden los gelaten hoor, daarvoor zijn die haken & kettingen! Er komt een blokje waar de punt van de boot in schuift, dat blokje word dan met kettingen vastgehouden. Ook komen er voor en achter nog afdekplaten om spattend water tegen te houden, en misschien zelfs wel over de punt van de boot. Schade is één ding, letsel is weer wat anders
gisteren zijn we niet verder gegaan, Sebas moest eerst zijn auto even fixen, dat is gebeurd dus hopelijk kunnen we van de week de bak zijn doop geven
Sittard --> Sneek ,de Potten 294,5 km en een normale tijtijd van 2.45 uur.
dus moet te doen zijn.
Je kunt ook blijven pitten, tentje mee, 6 euro pp en klaar ben je.
groeten
Jan
Mit enne sjôttelsplak maaks'te geijne auto zuuver!!!!!
http://www.preventia.nl" onclick="window.open(this.href);return false; =werk
http://www.rc-cars-sittard.nl" onclick="window.open(this.href);return false; = hobby
http://www.preventia.nl" onclick="window.open(this.href);return false; =werk
http://www.rc-cars-sittard.nl" onclick="window.open(this.href);return false; = hobby
- scoobysport
- Ingeburgerd
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm
Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*
Slapen gaat sowieso niet
Zaterdag werken, en maandag ook weer :P
En wat de 'normale' rijtijd betreft...
Ach, ik rijd niet normaal dus die tijd heb ik ook niet nodig
Maar lijkt ons zeker interessant om eens te kijken, wat ideeën op te doen, wat informatie hier en daar kan nooit kwaad natuurlijk!
Zaterdag werken, en maandag ook weer :P
En wat de 'normale' rijtijd betreft...
Ach, ik rijd niet normaal dus die tijd heb ik ook niet nodig
Maar lijkt ons zeker interessant om eens te kijken, wat ideeën op te doen, wat informatie hier en daar kan nooit kwaad natuurlijk!
Red 'n boom... Eet 'n bever!
- scoobysport
- Ingeburgerd
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm
Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*
Jaja!
Vandaag na 't werk weer naar Sebas geweest om de bak af te maken. Nouja.. Moet er nog steeds 'n koelpompje inhangen zodat de motor genoeg koeling krijgt, maar de eerste tests zijn gedaan!!
Schotten er weer in geschroefd
Aquariumpumpje gaat de motorkoeling verzorgen De andere slang is voor 'n dompelpomp om later de bak snel te kunnen vullen/legen. Nu nog even alle tests met schoon water. Dat was wel nodig ook, we komen nu toch 'n paar dingen tegen wat we gaan veranderen om opspattend water tegen te gaan.
Fabriceren van de beugel waar de neus van de boot in gaat zodat deze met kettingen kan worden gezekerd.
Weliswaar niet zo'n mooie V-vorm als de boot, maar dit werkt super!
Alles buiten gezet zodat de bak gevuld kon worden met water.
De kraan open en wachten maar!!
En wachten.. En wachten.. En wachten... Sjah, dat krijg je als er zo'n 350 liter water in kan
Het geheel was nagenoeg lekvrij, een klein beetje druppelen bij de 3x3tjes die er in de voorkant in zitten. Dat gaan we dus nog 'n keertje nalopen met de kitspuit!
Uiteindelijk zat er dan genoeg water in om de boot te laten drijven.
En de motor kon gestart worden Loopt 'n tikkeltje te rijk nog
Al met al zeer geslaagde test, op de laatste foto kun je ook nog 'n blad zien om opspattend water tegen te gaan. Dat gaan we dus nog ietsje aanpassen, de schotten gaan we ook nog iets veranderen, de bovenste zit namelijk te hoog. De koelpomp nog monteren, hoewel dit niet persé nodig is want als het blokje gewoon netjes loopt gaat er voldoende water doorheen
Uiteraard heb ik hier ook filmpjes van gemaakt, maar met 80mb zal ik die denk niet gaan uploaden Zal ze van de week in 'n normale resolutie filmen ipv HD
Morgen even 'n elektrisch startertje halen, daarvoor hadden we namelijk de handschoen, maar die hielp niet veel... Blaren zitten alweer tussen de vingers!
Vandaag na 't werk weer naar Sebas geweest om de bak af te maken. Nouja.. Moet er nog steeds 'n koelpompje inhangen zodat de motor genoeg koeling krijgt, maar de eerste tests zijn gedaan!!
Schotten er weer in geschroefd
Aquariumpumpje gaat de motorkoeling verzorgen De andere slang is voor 'n dompelpomp om later de bak snel te kunnen vullen/legen. Nu nog even alle tests met schoon water. Dat was wel nodig ook, we komen nu toch 'n paar dingen tegen wat we gaan veranderen om opspattend water tegen te gaan.
Fabriceren van de beugel waar de neus van de boot in gaat zodat deze met kettingen kan worden gezekerd.
Weliswaar niet zo'n mooie V-vorm als de boot, maar dit werkt super!
Alles buiten gezet zodat de bak gevuld kon worden met water.
De kraan open en wachten maar!!
En wachten.. En wachten.. En wachten... Sjah, dat krijg je als er zo'n 350 liter water in kan
Het geheel was nagenoeg lekvrij, een klein beetje druppelen bij de 3x3tjes die er in de voorkant in zitten. Dat gaan we dus nog 'n keertje nalopen met de kitspuit!
Uiteindelijk zat er dan genoeg water in om de boot te laten drijven.
En de motor kon gestart worden Loopt 'n tikkeltje te rijk nog
Al met al zeer geslaagde test, op de laatste foto kun je ook nog 'n blad zien om opspattend water tegen te gaan. Dat gaan we dus nog ietsje aanpassen, de schotten gaan we ook nog iets veranderen, de bovenste zit namelijk te hoog. De koelpomp nog monteren, hoewel dit niet persé nodig is want als het blokje gewoon netjes loopt gaat er voldoende water doorheen
Uiteraard heb ik hier ook filmpjes van gemaakt, maar met 80mb zal ik die denk niet gaan uploaden Zal ze van de week in 'n normale resolutie filmen ipv HD
Morgen even 'n elektrisch startertje halen, daarvoor hadden we namelijk de handschoen, maar die hielp niet veel... Blaren zitten alweer tussen de vingers!
Red 'n boom... Eet 'n bever!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten