Project Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!* UPDATED!

Post hier topic's over Powerboating

Moderator: Moderator's groep

Gebruikersavatar
scoobysport
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 28
Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm

Project Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!* UPDATED!

Berichtdoor scoobysport » ma apr 06, 2009 12:15 am

In dit topic zal ik proberen een net zo'n uitgebreid verslag te doen van het bouwen als Roel in zijn topics doet :)

Kan alleen maar van pas komen voor latere bouwers!

Ook bij Sebas en mij gaat het dus om de MaxCat van RBCkits. De spantenset is binnen, de eerste benodigdheden voor de bouw zijn binnen, nu nog voldoende tijd vinden! Wel heb ik vast een testbak gemaakt, ook om andere bootjes te testen en af te stellen. Daarvan dus alvast het bouwverslag met 'n 'paar' foto's!
Laatst gewijzigd door scoobysport op wo apr 08, 2009 10:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Red 'n boom... Eet 'n bever!

Gebruikersavatar
scoobysport
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 28
Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm

Re: Project & Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat

Berichtdoor scoobysport » ma apr 06, 2009 1:09 am

Afgelopen vrijdag gingen we voor 't eerst dit jaar weer eens met 'n echte boot varen :)

Dus om van de nood maar 'n deugd te maken, meteen een van m'n nitrobootjes meegenomen, een Kyosho GP Sunstorm 1000 om daar even mee te varen. Dacht ik :P

Met het teststarten voor ik hem meenam het water op waren er geen problemen, na 3-4 trekjes liep het motortje dus we hadden er alle vertrouwen in dat het bootje leuk zou varen. Maar eenmaal op het water was het zeer lastig om de boot te starten en dan draaiende te houden. Uiteindelijk heeft het bootje nog geen 15 meter gevaren, toen hadden we al zoveel moeten starten en steeds kleine veranderingen aan de afstelling dat we het zat waren.

Om dat te voorkomen voor de volgende keer, en de boot makkelijker te kunnen afstellen, en straks met de cat ook te testen of deze 100% waterdicht is, het gewicht goed verdeeld is en misschien zelfs de motoren in te varen, heb ik m'n zaterdagnacht en zondagmiddag besteed aan het maken van een testbak.

De uiteindelijke maten zijn geworden:
200 cm lang
48 cm breedte binnenin
37 cm hoogte

In de testbak komen nog een bilgepomp van 'n gewone boot om hem weer snel leeg te kunnen pompen, en een pomp van een ruitenwissersproeier om te zorgen dat het motortje altijd koeling heeft als bijvoorbeeld in de cat motoren met koppeling gebruikt gaan worden, en zodat tevens bij lage 'snelheden' voldoende koelwater rond gaat voor de motor.

Bij de bouw hiervan werd ik geholpen door Martijn, het broertje van Sebas. We zijn hier overduidelijk niet voor een designprijs gegaan, wel voor een nuttig stuk gereedschap :) Wel zetten we misschien later nog plexiglas in de zijkanten, gewoon voor de mooi :)

Het zagen van de bodem en zijplaten, met wat van de benodigdheden voor dit soort knutselwerk: Bier, potlood, rolmaat, en een simpele tekening die ik even in paint had gemaakt op 't werk zodat er een basis zou zijn van waaruit we konden gaan werken, en tevens om als boodschappenlijst te dienen.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens de zijpanelen tegen de bodemplaat geschroefd
Afbeelding
Afbeelding

Waarna uiteraard ook de voor en achterzijde op maat zijn gezaagd en zijn vastgemaakt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om te zorgen dat niet alle kracht naar de achterkant van de bak gaat, en om een soort van circulatie te creeëren hebben we besloten om schuine schotten in de bak te zetten, die het water naar beneden en naar voren richten vanaf de prop. Hiervoor had ik eerst een wat lastig te fabriceren splitter bedacht, Martijn kwam later op het idee om simpelweg schotten te monteren. Dit lijkt mij prima, mocht dit niet zo zijn gaan we alsnog voor de andere splitter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover de zaterdagnacht :) Zondag's lang uitgeslapen, s'middags wat benodigdheden gaan halen, zoals inschroefhaken, ketting, verf, rollers, etc. Daarna weer verder gegaan.
Eerst de schotten er weer uitgehaald, waarna alle naden met siliconenkit konden worden gedicht. Ook de schroefgaten voor de schotten zijn gedicht, als die er straks weer in gaan zullen ook de schroeven met kit worden ingesmeerd voor 'n waterdichte verbinding.
Afbeelding

Tijdens het wachten op het drogen van de kit heb ik vast de ogen gemonteerd waaraan straks de ketting vastgemaakt kan worden die de boot op z'n plaats zal houden. Aan de ketting word een houtblokje gemonteerd waarin de neus van de boot past.
Afbeelding

Toen de kit eenmaal droog genoeg was de 1e laag verf gedaan, we doen alleen de binnenkant, na die laag uiteraard een 2e laag. Uiteraard krijgen de schotten ook een laagje verf zodat ze wat beter tegen water kunnen :)
Afbeelding
Afbeelding

Daarna de bak verplaatst aangezien morgen het werk weer begint en deze spullen dan niet in de weg moeten liggen, en meteen even 'n testpassing gedaan!
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt zo behoorlijk oversized, maar dat valt wel mee denk ik. Zowel aan de voor als achterzijde komt nog 'n afdekplaat van zo'n 30-40 cm breedte, om opspattend water tegen te gaan. Daarnaast wil de je prop natuurlijk ook niet op 2 cm afstand van de schotten hebben. Ook moet natuurlijk nog de bilgepomp en de koelpomp gemonteerd worden. Hiervoor hoop ik ergens deze week tijd te vinden zodat ik in het weekend de bak kan testen en de boot kan afstellen zodat er tijdens het paasweekend mee gevaren kan worden.
Red 'n boom... Eet 'n bever!

Gebruikersavatar
Roel
Bigscale Guru
Bigscale Guru
Berichten: 3609
Lid geworden op: za jan 27, 2007 8:22 am
Land: Nederland
Provincie: Limburg
Zenderset: Futaba 3PKS
Frequentie: Spektrum Pro 2.4GHz
Locatie: Panningen

Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*

Berichtdoor Roel » ma apr 06, 2009 6:44 am

wow.. :shock: ..houtbewerkering apparatuur genoeg.. :thumleft:

En gaat de Maxcat ook in testbak..?

mmzlls Roel
Velle est posse

Gebruikersavatar
scoobysport
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 28
Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm

Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*

Berichtdoor scoobysport » ma apr 06, 2009 12:15 pm

Roel schreef:wow.. :shock: ..houtbewerkering apparatuur genoeg.. :thumleft:

En gaat de Maxcat ook in testbak..?

mmzlls Roel
Ja, praktisch elk soort gereedschap is voorhanden, de ouders van Sebas & Martijn hebben 'n bouwbedrijf, vandaar :D Maakt eea wel 'n stuk makkelijker!

Als de cat klaar is gaat die inderdaad ook in die bak, als de bak naar behoren werkt natuurlijk ;)
Red 'n boom... Eet 'n bever!

Dr.Dre.

Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*

Berichtdoor Dr.Dre. » ma apr 06, 2009 5:51 pm

@ Wou net zegge geef mij ook zo'n schuur(loods) =D> ,daar ken je lekker in kl*ten,ik ga dit volgen net zoals Roel zijn project,gr.Dr.Dre. ;)

Gebruikersavatar
Bombero
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 148
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:16 am
Provincie: Limburg
Locatie: Sittard

Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*

Berichtdoor Bombero » di apr 07, 2009 9:54 am

Don en Sebas

Ik kan van mezelf zeggen dat ik veel van modelbouw gezien hebt, maar dit is ongelofelijk. Een bak maken om je boot te testen, je moet er maar op komen. Hou er wel rekening mee dat als je de boot met draaiende motor loslaat dan je een probleem hebt. :mrgreen: :mrgreen:

Voor de rest lekker bouwen en als je vragen hebt, schroom dan niet om even te mailen.

Als je nu het weekend na de pasen (17 t/m 19 april) even naar Sneek komt dan kun je al heel veel zien op het gebied van deze hobby.

de groeten

Bombero :twisted:
Mit enne sjôttelsplak maaks'te geijne auto zuuver!!!!!

Afbeelding

http://www.preventia.nl" onclick="window.open(this.href);return false; =werk
http://www.rc-cars-sittard.nl" onclick="window.open(this.href);return false; = hobby

Gebruikersavatar
scoobysport
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 28
Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm

Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*

Berichtdoor scoobysport » di apr 07, 2009 10:29 am

We waren inderdaad van plan om in Sneek te komen kijken!! Maar is wel even rijden voor ons natuurlijk :)

Ach, ideeën en creativiteit genoeg, en zeker Sebas & Martijn hebben ook de vaardigheden om die apparatuur te gebruiken, daaraan scheelt het nog wel eens bij mij :oops:

De boot zal niet worden los gelaten hoor, daarvoor zijn die haken & kettingen! Er komt een blokje waar de punt van de boot in schuift, dat blokje word dan met kettingen vastgehouden. Ook komen er voor en achter nog afdekplaten om spattend water tegen te houden, en misschien zelfs wel over de punt van de boot. Schade is één ding, letsel is weer wat anders ;)

gisteren zijn we niet verder gegaan, Sebas moest eerst zijn auto even fixen, dat is gebeurd dus hopelijk kunnen we van de week de bak zijn doop geven :)
Red 'n boom... Eet 'n bever!

Gebruikersavatar
Bombero
Actieve poster
Actieve poster
Berichten: 148
Lid geworden op: zo mar 18, 2007 11:16 am
Provincie: Limburg
Locatie: Sittard

Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*

Berichtdoor Bombero » di apr 07, 2009 11:24 am

scoobysport schreef:We waren inderdaad van plan om in Sneek te komen kijken!! Maar is wel even rijden voor ons natuurlijk :)

Ach, ideeën en creativiteit genoeg, en zeker Sebas & Martijn hebben ook de vaardigheden om die apparatuur te gebruiken, daaraan scheelt het nog wel eens bij mij :oops:

De boot zal niet worden los gelaten hoor, daarvoor zijn die haken & kettingen! Er komt een blokje waar de punt van de boot in schuift, dat blokje word dan met kettingen vastgehouden. Ook komen er voor en achter nog afdekplaten om spattend water tegen te houden, en misschien zelfs wel over de punt van de boot. Schade is één ding, letsel is weer wat anders ;)

gisteren zijn we niet verder gegaan, Sebas moest eerst zijn auto even fixen, dat is gebeurd dus hopelijk kunnen we van de week de bak zijn doop geven :)
Om je een idee te geven over rijafstand :

Sittard --> Sneek ,de Potten 294,5 km en een normale tijtijd van 2.45 uur. :mrgreen:

dus moet te doen zijn.

Je kunt ook blijven pitten, tentje mee, 6 euro pp en klaar ben je. :D

groeten

Jan
Mit enne sjôttelsplak maaks'te geijne auto zuuver!!!!!

Afbeelding

http://www.preventia.nl" onclick="window.open(this.href);return false; =werk
http://www.rc-cars-sittard.nl" onclick="window.open(this.href);return false; = hobby

Gebruikersavatar
scoobysport
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 28
Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm

Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*

Berichtdoor scoobysport » di apr 07, 2009 1:03 pm

Slapen gaat sowieso niet :)

Zaterdag werken, en maandag ook weer :P

En wat de 'normale' rijtijd betreft...

Ach, ik rijd niet normaal dus die tijd heb ik ook niet nodig :D

Maar lijkt ons zeker interessant om eens te kijken, wat ideeën op te doen, wat informatie hier en daar kan nooit kwaad natuurlijk!
Red 'n boom... Eet 'n bever!

Gebruikersavatar
scoobysport
Ingeburgerd
Ingeburgerd
Berichten: 28
Lid geworden op: za mar 28, 2009 12:33 pm

Re: Project/Bouwverslag Don&Sebas, MaxCat *Fotoalert!*

Berichtdoor scoobysport » wo apr 08, 2009 10:34 pm

Jaja!

Vandaag na 't werk weer naar Sebas geweest om de bak af te maken. Nouja.. Moet er nog steeds 'n koelpompje inhangen zodat de motor genoeg koeling krijgt, maar de eerste tests zijn gedaan!!

Schotten er weer in geschroefd
Afbeelding

Aquariumpumpje gaat de motorkoeling verzorgen :) De andere slang is voor 'n dompelpomp om later de bak snel te kunnen vullen/legen. Nu nog even alle tests met schoon water. Dat was wel nodig ook, we komen nu toch 'n paar dingen tegen wat we gaan veranderen om opspattend water tegen te gaan.
Afbeelding

Afbeelding

Fabriceren van de beugel waar de neus van de boot in gaat zodat deze met kettingen kan worden gezekerd.
Afbeelding

Weliswaar niet zo'n mooie V-vorm als de boot, maar dit werkt super!
Afbeelding

Alles buiten gezet zodat de bak gevuld kon worden met water.
Afbeelding

De kraan open en wachten maar!!
Afbeelding

En wachten.. En wachten.. En wachten... Sjah, dat krijg je als er zo'n 350 liter water in kan :)

Het geheel was nagenoeg lekvrij, een klein beetje druppelen bij de 3x3tjes die er in de voorkant in zitten. Dat gaan we dus nog 'n keertje nalopen met de kitspuit!
Uiteindelijk zat er dan genoeg water in om de boot te laten drijven.
Afbeelding
Afbeelding

En de motor kon gestart worden :D Loopt 'n tikkeltje te rijk nog :twisted:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al met al zeer geslaagde test, op de laatste foto kun je ook nog 'n blad zien om opspattend water tegen te gaan. Dat gaan we dus nog ietsje aanpassen, de schotten gaan we ook nog iets veranderen, de bovenste zit namelijk te hoog. De koelpomp nog monteren, hoewel dit niet persé nodig is want als het blokje gewoon netjes loopt gaat er voldoende water doorheen :)


Uiteraard heb ik hier ook filmpjes van gemaakt, maar met 80mb zal ik die denk niet gaan uploaden :) Zal ze van de week in 'n normale resolutie filmen ipv HD :D
Morgen even 'n elektrisch startertje halen, daarvoor hadden we namelijk de handschoen, maar die hielp niet veel... Blaren zitten alweer tussen de vingers!
Red 'n boom... Eet 'n bever!


Terug naar “Powerboot (bigscale)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten