Afgelopen vrijdag gingen we voor 't eerst dit jaar weer eens met 'n echte boot varen
Dus om van de nood maar 'n deugd te maken, meteen een van m'n nitrobootjes meegenomen, een Kyosho GP Sunstorm 1000 om daar even mee te varen. Dacht ik :P
Met het teststarten voor ik hem meenam het water op waren er geen problemen, na 3-4 trekjes liep het motortje dus we hadden er alle vertrouwen in dat het bootje leuk zou varen. Maar eenmaal op het water was het zeer lastig om de boot te starten en dan draaiende te houden. Uiteindelijk heeft het bootje nog geen 15 meter gevaren, toen hadden we al zoveel moeten starten en steeds kleine veranderingen aan de afstelling dat we het zat waren.
Om dat te voorkomen voor de volgende keer, en de boot makkelijker te kunnen afstellen, en straks met de cat ook te testen of deze 100% waterdicht is, het gewicht goed verdeeld is en misschien zelfs de motoren in te varen, heb ik m'n zaterdagnacht en zondagmiddag besteed aan het maken van een testbak.
De uiteindelijke maten zijn geworden:
200 cm lang
48 cm breedte binnenin
37 cm hoogte
In de testbak komen nog een bilgepomp van 'n gewone boot om hem weer snel leeg te kunnen pompen, en een pomp van een ruitenwissersproeier om te zorgen dat het motortje altijd koeling heeft als bijvoorbeeld in de cat motoren met koppeling gebruikt gaan worden, en zodat tevens bij lage 'snelheden' voldoende koelwater rond gaat voor de motor.
Bij de bouw hiervan werd ik geholpen door Martijn, het broertje van Sebas. We zijn hier overduidelijk niet voor een designprijs gegaan, wel voor een nuttig stuk gereedschap
Wel zetten we misschien later nog plexiglas in de zijkanten, gewoon voor de mooi
Het zagen van de bodem en zijplaten, met wat van de benodigdheden voor dit soort knutselwerk: Bier, potlood, rolmaat, en een simpele tekening die ik even in paint had gemaakt op 't werk zodat er een basis zou zijn van waaruit we konden gaan werken, en tevens om als boodschappenlijst te dienen.
Vervolgens de zijpanelen tegen de bodemplaat geschroefd
Waarna uiteraard ook de voor en achterzijde op maat zijn gezaagd en zijn vastgemaakt
Om te zorgen dat niet alle kracht naar de achterkant van de bak gaat, en om een soort van circulatie te creeëren hebben we besloten om schuine schotten in de bak te zetten, die het water naar beneden en naar voren richten vanaf de prop. Hiervoor had ik eerst een wat lastig te fabriceren splitter bedacht, Martijn kwam later op het idee om simpelweg schotten te monteren. Dit lijkt mij prima, mocht dit niet zo zijn gaan we alsnog voor de andere splitter.
Tot zover de zaterdagnacht
Zondag's lang uitgeslapen, s'middags wat benodigdheden gaan halen, zoals inschroefhaken, ketting, verf, rollers, etc. Daarna weer verder gegaan.
Eerst de schotten er weer uitgehaald, waarna alle naden met siliconenkit konden worden gedicht. Ook de schroefgaten voor de schotten zijn gedicht, als die er straks weer in gaan zullen ook de schroeven met kit worden ingesmeerd voor 'n waterdichte verbinding.
Tijdens het wachten op het drogen van de kit heb ik vast de ogen gemonteerd waaraan straks de ketting vastgemaakt kan worden die de boot op z'n plaats zal houden. Aan de ketting word een houtblokje gemonteerd waarin de neus van de boot past.
Toen de kit eenmaal droog genoeg was de 1e laag verf gedaan, we doen alleen de binnenkant, na die laag uiteraard een 2e laag. Uiteraard krijgen de schotten ook een laagje verf zodat ze wat beter tegen water kunnen
Daarna de bak verplaatst aangezien morgen het werk weer begint en deze spullen dan niet in de weg moeten liggen, en meteen even 'n testpassing gedaan!
Het lijkt zo behoorlijk oversized, maar dat valt wel mee denk ik. Zowel aan de voor als achterzijde komt nog 'n afdekplaat van zo'n 30-40 cm breedte, om opspattend water tegen te gaan. Daarnaast wil de je prop natuurlijk ook niet op 2 cm afstand van de schotten hebben. Ook moet natuurlijk nog de bilgepomp en de koelpomp gemonteerd worden. Hiervoor hoop ik ergens deze week tijd te vinden zodat ik in het weekend de bak kan testen en de boot kan afstellen zodat er tijdens het paasweekend mee gevaren kan worden.